Aktualna wersje na mojej stronie: http://grzegorski.net/wiki/doku.php?id=moto:regeneracjabaku
Sposób jest kompilacją porad i zaleceń inych ludków, ale wypróbowałem go na baku, w którym w środku rdza tworzyła gruby odpadający miejscami osad. Teraz bak jest błyszczący
Potrzebne będą:
1. materiały:
-0.5 a nawet 5l propanolu/izopropanolu/etanolu/denaturatu. spokojnie. Nie zużyjemy go, ale im więcej tym lepiej - powód w opisie czynności
-30-100ml fosolu - zależy od ilości rdzy i pojemności baku. Na mój 6l wyszło 50ml
-spora garść nakrętek 3-4mm, nie podkładki, bo nam wlezą między połówki baku. mogą być śrubki. Na mój jedna garść nie działała, ale to był wyjątkowo ciężki przypadek
- kawałek miękkiego drewna
- woda - tylko trochę, nie będziemy brudzić ile wlezie
- kawałek grubej folii - stara torebka po mleku, grubszy worek po jakichś częściach
- trochę miksolu czy innego oleju, którego używamy normalnie z paliwem
- kawa, herbata, piwo - coś do płukania human-baku
2. narzędzia:
- lampka na patyku lub kablu. Ja akurat użyłem przylutowanej do przewodu żarówki 15W zaizolowanej termopokurczem i zasilacza 12V
- "laska" z magnesem na końcu do wyciągania upartych nakrętek
- wiertarka e starą rozszczepioną linką hamulca zamiast wiertła - dla ciężkich przypadków
- walkman, mp3-man, radio
Jak zrobić laskę:
1. patyk średnicy kilku mm rozcinamy przy jednym końcu
2. wkładamy magnes neodymowy (np. ze starego HDD - płaskie i mocne)
3. zawiązujemy w stylu "młot Flintstone'a"
Zabieramy się za bak:
1. Zlewamy wachę do naczynia. Do napędu już się raczej nie przyda, ale można nią np. myć silnik przy remoncie i robić inne ciekawe rzeczy
2. usuwamy kranik, żeby nam nie połamało rurek.
3. wkrecamy zamiast kranika kawałek drewna/nakrętkę od markera
4. wsypujemy nakrętki.
4a. jeśli rdzy sporo (jak u mnie) - wsadzamy do środka linkę i odpalamy wiertarkę na 3 minuty. Posypie się masa rdzy.
4b.Jeśli rdzy jest sporo, trzęsiemy (zamiast piaskowania mamy "nakrętkowanie"). Następnie wlewamy 100 ml wody i wypłukujemy rdzawy pył. Można powtórzyć.
5. Zaglądamy do baku - jeśli jest w miarę wypłukany i nie ma jeziorka wody (wiadomo, mokry będzie) wlewamy fosol. Owijamy korek luźno folią i zakręcamy/zatykamy
6. Włączamy ulubioną muzykę i tańczymy chwilę z bakiem w rękach. Rozprowadziwszy kwas po całym baku zostawiamy go na pół godziny.
6. Trząchamy, aby nakrętki sunęły po ściankach wzdłuż, a nie grzechoczemy. Szkoda baku na grzechotanie, a trąc szybciej osiągniemy efekt.
7. Zaglądamy do baku. W razie potrzeby wracamy do punktu 6. Może się okazać, że fosol wsiąknął gdzieś, wtedy dolewamy z 10ml.
8. Po nawet kilku godzinach takich robót płuczemy bak wodą. Małymi ilościami kilka razy.
UWAGA - pozostawienie fosolu w baku "na jutro rano" zniszczy nam bak - rdzy będzie z pół kilo! Kwas fosforowy deaktywuje się w obecności tak wielkeij ilości metalu
9. Jeśli już nie cieknie rdza tylko czysta woda, wylewamy jej ile tylko zdołamy z baku. Oczywiście otwór kranika odtykamy na ten moment.
10. wlewamy nasz alkohol (denaturat, propanol). Zwiąże wodę i wysuszy nam bak. Dlatego im więcej tym lepiej. Po wlaniu z powrotem do zbiornika może być użyty do tego, do czego normalnie się go używa. Nie zawiera już fosforanów a jedynie dopuszczalną porcję związanej wody.
11. Wyrzucamy nakrętki przez otwór kranika. Kwadrans kombinowania jak nic.
12. Co bardziej oporne nakrętki wyciągamy posługując się laską z magnesem, uprzednio przesuwając je pod otwór z korkiem.
13. Wlewamy olej i rozprowadzamy go po ściankach.
Gotowe. Nawet na zimowanie.
Konserwacja baku na zimę też lepiej wyjdzie olejem niż zalewać benzyną pod korek. A taki zaoliwiony bak możemy wrzucić na szafę na zimę, żeby nie rdzewiał. A nie śmierdzi. Na mojej szafie przez zimę stały 2 baki.
Odrdzewianie/regeneracja baku - patent na bak nawet ze złomu
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)
Posty: 11
• Strona 1 z 1
Odrdzewianie/regeneracja baku - patent na bak nawet ze złomu
Ostatnio edytowano 17 cze 2011, o 14:41 przez c64club, łącznie edytowano 2 razy
Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
-
c64club - MotoManiak
- Posty: 1408
- Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
- Lokalizacja: Katowice
- Pochwały: 13
- Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym
Marcek pisał kiedyś, aby po wyczyszczeniu baku pomalować wnętrze podkładówką. Normalnie nalewamy podkładu i obracamy bakiem aby farba się dobrze rozprowadziła
Jaki taniec proponujesz ? Bo chyba nie walczyk?
Ogólnie tutosław spoko, napisane z humorem, jasno i przejrzyście.
Ciekawe o co Ci chodziło?
Jaki taniec proponujesz ? Bo chyba nie walczyk?
c64club napisał(a):tańczymy chwilę z bakiem w rękach.
Ogólnie tutosław spoko, napisane z humorem, jasno i przejrzyście.
c64club napisał(a):10. wlewamy nasz alkohol (denaturat, propanol). Zwiąże wodę i wysuszy nam bak. Dlatego im więcej tym lepiej. Po wlaniu z powrotem do zbiornika może być użyty do tego, do czego normalnie się go używa. Nie zawiera już fosforanów a jedynie dopuszczalną porcję związanej wody.
Ciekawe o co Ci chodziło?
....::::KOMAR RIDER::::....
-
Komar Rider - @admin
- Posty: 6013
- Dołączył(a): 7 sie 2008, o 02:00
- Lokalizacja: Rzepin
- Pochwały: 1
Zobacz jeszcze tutaj - trochę o czyszczeniu baku
viewtopic.php?t=1483&highlight=czyszczenie+baku
viewtopic.php?t=1483&highlight=czyszczenie+baku
Serwus
JanekZ
JanekZ
-
JanekZ - MotoManiak
- Posty: 397
- Dołączył(a): 29 sty 2009, o 14:04
- Lokalizacja: Wrocław
Szkiełkowanie dla ubogich powoduje, że będziesz potrzebować wielu filtrów rocznie. Kranik się szybciej będzie zużywał, przepustnica i tłok. Ponieważ nie doczyścisz tego po szkiełkowaniu stłuczką szklaną.
Ten zaś sposób jest dla mnie bezdyskusyjnie sprawdzony. Zanim napisałem tuta, zrobiłem nim 2 baki, dzisiaj kumpel traktował tak zbiornik swojej MZ i też mu wyszło
Ten zaś sposób jest dla mnie bezdyskusyjnie sprawdzony. Zanim napisałem tuta, zrobiłem nim 2 baki, dzisiaj kumpel traktował tak zbiornik swojej MZ i też mu wyszło
Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
-
c64club - MotoManiak
- Posty: 1408
- Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
- Lokalizacja: Katowice
- Pochwały: 13
- Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym
Mam inny patent, który zastosowałem u siebie
Prosty, skuteczny, TRWAŁY!!! ale też wymagający większego wkładu
1. Do zardzewiałego baku wlewamy ok 1,5litra środka odrdzewiającego i zostawiamy na pół godzinki, po 30 minutach bak obracamy na inny bok i znów 30 minut To wersja dla oszczędnych - bogatsi mogą zalać odrdzewiacza do pełna, ale po co?
2. Czego nie wziął odrdzewiacz, to musi wziąć kwas - najlepiej w moim przypadku pomogły siarkowy i fosforowy. Wyżera porządnie rdzę i jeśli tylko nie było grubej rdzy w środku baku, to nie ma ryzyka, że kwas wyżre się na zewnątrz baku. Z kwasem uważamy, bo nie ma już zabawy, a postępujemy tak jak w punkcie 1.
3. Bak wypłukać wodą z niewielkim dodatkiem wodorotlenku sodu (świetnie zabezpiecza antykorozyjnie surową blachę przed utlenianiem żelaza) i wysuszyć porządnie, tylko nie zostawiać do samoczynnego schnięcia na dworze!
4. Zabezpieczenie antykorozyjne od wewnątrz...
Tutaj na forum można naczytać tyle poradników, ze głowa boli - podkłady farby itp, ale czy ktoś napisał co widać w baku po około roku, może dwóch latach od regeneracji? No właśnie... Jeśli chcecie mieć naprawdę profesjonalnie zrobiony bak to polecam następującą procedurę:
Bak podgrzewamy w elektrycznym piekarniku (najlepiej w takim, którego już wasze mamy/żony nie używają ) do temp. ok. 150 stopni. Potem wsypujemy do środka ok. 0,1 - 0,15 kg farby proszkowej poliestrowo-epoksydowej. Pomyślicie - skąd ją wziąć itp. Rozejrzyjcie się, gdzie w okolicy jest malarnia proszkowa - sprzedadzą Wam taką farbę za ok. 20 - 40 zł od kilograma. Po wsypaniu do baku szybko zakrywamy otwór wlotowy i trzepiemy bakiem na wszystkie strony, aby proszek rozprowadził się po całej wewnętrznej stronie baku. Temp. 150 stopni to max, bo przy 170 już farba zaczyna polimeryzować, więc z proszku będzie robić się lejąca farba. Po tym procederze wkładamy zbiornik do piekarnika, nastawiamy temp. 200 stopni i czas 15 - 20 minut.
Po tym czasie, wyciągamy, dajemy ostygnąć bakowi na powietrzu i zaglądamy do środka Efekt powinien być widoczny za 1 strzałem, jeśli nie to znów podgrzewamy do 150 stopni i powtarzamy procedurę z wsypywaniem farby do środka.
UWAGA!!!
NIE WOLNO WSYPYWAĆ OD RAZU np. 0,5 kg farby bo powstanie w baku jeden wielki kluch, a nie o to tu chodzi.
Prosty, skuteczny, TRWAŁY!!! ale też wymagający większego wkładu
1. Do zardzewiałego baku wlewamy ok 1,5litra środka odrdzewiającego i zostawiamy na pół godzinki, po 30 minutach bak obracamy na inny bok i znów 30 minut To wersja dla oszczędnych - bogatsi mogą zalać odrdzewiacza do pełna, ale po co?
2. Czego nie wziął odrdzewiacz, to musi wziąć kwas - najlepiej w moim przypadku pomogły siarkowy i fosforowy. Wyżera porządnie rdzę i jeśli tylko nie było grubej rdzy w środku baku, to nie ma ryzyka, że kwas wyżre się na zewnątrz baku. Z kwasem uważamy, bo nie ma już zabawy, a postępujemy tak jak w punkcie 1.
3. Bak wypłukać wodą z niewielkim dodatkiem wodorotlenku sodu (świetnie zabezpiecza antykorozyjnie surową blachę przed utlenianiem żelaza) i wysuszyć porządnie, tylko nie zostawiać do samoczynnego schnięcia na dworze!
4. Zabezpieczenie antykorozyjne od wewnątrz...
Tutaj na forum można naczytać tyle poradników, ze głowa boli - podkłady farby itp, ale czy ktoś napisał co widać w baku po około roku, może dwóch latach od regeneracji? No właśnie... Jeśli chcecie mieć naprawdę profesjonalnie zrobiony bak to polecam następującą procedurę:
Bak podgrzewamy w elektrycznym piekarniku (najlepiej w takim, którego już wasze mamy/żony nie używają ) do temp. ok. 150 stopni. Potem wsypujemy do środka ok. 0,1 - 0,15 kg farby proszkowej poliestrowo-epoksydowej. Pomyślicie - skąd ją wziąć itp. Rozejrzyjcie się, gdzie w okolicy jest malarnia proszkowa - sprzedadzą Wam taką farbę za ok. 20 - 40 zł od kilograma. Po wsypaniu do baku szybko zakrywamy otwór wlotowy i trzepiemy bakiem na wszystkie strony, aby proszek rozprowadził się po całej wewnętrznej stronie baku. Temp. 150 stopni to max, bo przy 170 już farba zaczyna polimeryzować, więc z proszku będzie robić się lejąca farba. Po tym procederze wkładamy zbiornik do piekarnika, nastawiamy temp. 200 stopni i czas 15 - 20 minut.
Po tym czasie, wyciągamy, dajemy ostygnąć bakowi na powietrzu i zaglądamy do środka Efekt powinien być widoczny za 1 strzałem, jeśli nie to znów podgrzewamy do 150 stopni i powtarzamy procedurę z wsypywaniem farby do środka.
UWAGA!!!
NIE WOLNO WSYPYWAĆ OD RAZU np. 0,5 kg farby bo powstanie w baku jeden wielki kluch, a nie o to tu chodzi.
- ceicam
- MotoManiak
- Posty: 13
- Dołączył(a): 25 mar 2008, o 23:23
- Lokalizacja: Oborniki
c64club napisał(a):Jak zrobić laskę:
ten tekst mnie rozwalił
For those about to rock, we salute you!
-
adrian - MotoManiak
- Posty: 3008
- Dołączył(a): 6 sie 2007, o 08:38
- Lokalizacja: Oświęcim
- Pochwały: 31
- Pojazdy: Audi A7
Zapomniałem, że to forum dla "prawdziwych facetów". Nie sprawdzam tekstów pod kątem "kosmatych skojarzeń", bo szkoda mi na to czasu.
Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
-
c64club - MotoManiak
- Posty: 1408
- Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
- Lokalizacja: Katowice
- Pochwały: 13
- Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym
Re: Odrdzewianie/regeneracja baku - patent na bak nawet ze z
Do c64club
Zrobiłem wszystko wg twojej instrukcji i wyszło dobrze. Dzięki.
Zrobiłem wszystko wg twojej instrukcji i wyszło dobrze. Dzięki.
- merkel56
- MotoManiak
- Posty: 1
- Dołączył(a): 3 cze 2018, o 10:20
- Pojazdy: Honda cbf600, MZ ES 250/1, SEAT, Passat
-
majsterr - MotoManiak
- Posty: 804
- Dołączył(a): 19 lip 2017, o 22:37
- Lokalizacja: Małe miasteczko w województwie śląskim :D
- Pochwały: 9
- Pojazdy: Audi a4b5 suzuki gn 125 WSK 125 CZ 175 MZ ts 250 ogar 205 Romet 50-t1 jawka mustang
Odrdzewianie/regeneracja baku - patent na bak nawet ze złomu
Każdy sposób na ożywienie forum jest dobry. Na niektórych forach wręcz zaleca się wykopki - skoro informacja została juz przez kogoś napisana i wciąż jest aktualna, to dyskusja na ten temat może się dalej toczyć po kilkuletniej przerwie.
Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
-
c64club - MotoManiak
- Posty: 1408
- Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
- Lokalizacja: Katowice
- Pochwały: 13
- Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym
Odrdzewianie/regeneracja baku - patent na bak nawet ze złomu
Aż szkoda,że nie mam usyfionego baku bo bym testował;)
-
Posimsonowany - MotoManiak
- Posty: 533
- Dołączył(a): 4 lis 2017, o 18:35
- Lokalizacja: Puławy
- Pochwały: 14
- Pojazdy: Simson s51 enduro 1987, fiat 125p 1990, ursus c360 1982
Posty: 11
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 151 gości