Anodowanie tłoków

Dział, w którym znajdziecie skuteczne oraz sprawdzone metody rozwiązywania konkretnych problemów.
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)

Anodowanie tłoków

Postprzez dodek » 7 gru 2011, o 11:18

odkop, ma ktos z was doswiadczenia jak sie ten tłok zachowuje po anodowaniu ? Testował ktoś może już ?
Skąd najłatwiej zdobyć k. azotowy - ma ktoś zaprzyjaźniony sklep ?
dla ciekawych proses obrobki tloków przez fabryke w Gorzycach http://www.wrota.podkarpackie.pl/res/um ... teczna.pdf
dodek
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 6
Dołączył(a): 23 paź 2011, o 23:58
Pojazdy: etz 250

Anodowanie tłoków

Postprzez Pani Kontekstowa » 7 gru 2011, o 11:18

Pani Kontekstowa
 

Anodowanie tłoków

Postprzez wojtek278 » 7 gru 2011, o 16:38

Powiem ci że tłok po takim zabiegu dalej puchnie ale mi nie zdarzyło żeby stanął w cylindrze.
Za anodowałem najtańszy tłok do komarka za 10 zł i wpakowałem go do silnika po Sałku i daje rade.
Jak był porządnie katowany i złapał dużą temperaturę to silnik nie chciał się kręcić powyżej jakichś obrotów ale można było jechać spokojnie dalej z gazem do oporu i nie było mowy żeby zakleszczył się w cylindrze. Jak ostygł można było dalej śmigać bez problemu.
Zaletą anodowania jest to że na powierzchni pozostają pory w których utrzymuje się olej i zapewnia dobre smarowanie tłoka.
wojtek278
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 472
Dołączył(a): 24 sie 2008, o 16:20
Lokalizacja: Stróża
Pochwały: 3

Anodowanie tłoków

Postprzez dodek » 7 gru 2011, o 21:44

pory i smarowanie :D a skąd to wiesz ?
Raczej na powierzchni powstaje oksyda - która jest trwardsza niz sam rdzen tłoka.
Szkoda ze nie zdejmowałeś cylindra aby ocenić stan tego tłoka- bo jak mowisz że był lekki zacier - ale chciałbym zobaczyć jak wyglada płaszcz po tym lekkim zacierze czy palszcz w jakim stopniu ucierpiał . A jak poradziłes sobie z kołkami pierscieni ???
Tłok bede testował w etz-cie 250, mysle najpierw po wygotować w oleju , a potem anodować.

BTW w tej publikacji fabryka w gorzycach do anodowania uzywałą mieszanki kwasu siarkowego i szczawiowego - który jest łatwo dostepny i tani - wystepuje jako granulat , uzywany do leczenia pszczół.
dodek
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 6
Dołączył(a): 23 paź 2011, o 23:58
Pojazdy: etz 250

Anodowanie tłoków

Postprzez wojtek278 » 8 gru 2011, o 16:59

A skąd ty wiesz że warstewka tlenków jest twarda? :wink:
Pewnie tak samo jak ja gdzieś to wyczytałeś. :)

Po wyciągnięciu tłoka z roztworu nawet na oko można stwierdzić że utworzyła się porowata warstewka.
Co do smarowania to podobnie jest po honowaniu cylindra. Drobne ryski utrzymują film olejowy.

Kołki najpierw zabezpieczyłem farbą ale nic z niej i z kołków nie zostało.
Otwory po mosiężnych kołkach rozwierciłem i wkręciłem stalowe z jakimś gwintem.
Może nie jest to najlepsze wyjście ale jak do tej pory nic nie wypadło.

Cylinder ściągnąłem i od razu widać było że tam gdzie spuchł powłoka się po prostu starła do jakiegoś momentu ale nie były to typowe rysy wzdłuż płaszcza tylko wyglądało to na zwykłe zużycie materiału jak na tłoku który przejechał już swoje kilometry.
wojtek278
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 472
Dołączył(a): 24 sie 2008, o 16:20
Lokalizacja: Stróża
Pochwały: 3

Anodowanie tłoków

Postprzez dodek » 9 gru 2011, o 11:36

wojtek278, w sumie to tez tylko to wyczytałem :D
Używałes kwasu azotowego, gdzie go zdobyłes ?
jc wyslij mi swoje gg na pw bo mam pare pytań odnosnie samego procesu. :wink:
dodek
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 6
Dołączył(a): 23 paź 2011, o 23:58
Pojazdy: etz 250

Anodowanie tłoków

Postprzez wojtek278 » 9 gru 2011, o 17:35

Ja wszystko kupowałem w Archemie we Wrocławiu. Sprzedawali tam po pół litra czy 0.25 najmniejszą ilość ale drogie to nie było ok 20 zł za butelkę.
Moje gg znajdziesz w profilu.
wojtek278
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 472
Dołączył(a): 24 sie 2008, o 16:20
Lokalizacja: Stróża
Pochwały: 3

Anodowanie tłoków

Postprzez gacekx1 » 11 gru 2011, o 22:27

Gdzieś na necie wyczytałem że zamiast kwasu azotowego można użyć gorącego roztworu wodorotlenku sodu. Proszę o potwierdzenie.
Avatar użytkownika
gacekx1
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 408
Dołączył(a): 23 mar 2008, o 22:07
Lokalizacja: Rzeszów
Pochwały: 2
Pojazdy: Audi A4B6 1.9 TDI avb, WSK 125

Anodowanie tłoków

Postprzez dodek » 18 gru 2011, o 23:45

tzn gdzie ???
dodek
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 6
Dołączył(a): 23 paź 2011, o 23:58
Pojazdy: etz 250

Anodowanie tłoków

Postprzez Keradxxz » 21 gru 2011, o 14:00

Ja mam kilka pytań do autora.
Na aluminium powstaje twarda powłoka z tlenku glinu co wiadome tłok zwiększy swoją żywotność ale co z cylindrem ???
Tłok staje się szorstki niczym papier ścierny ,a tlenek glinu jest wykorzystywany do produkcji kamieni szlifierskich, wiec nie będzie ścierała się tulej ??
Jaką role pełni kwas siarkowy, zapewnia przewodność elektryczna w cieczy??
to zatem zamiast kwasu można wymieszać sól ??
A czy kwas siarkowy musi być roztworem 20% czy może być 5-10% ?
Odnośnie prądu elektrolizy :
co jak prąd będzie niższy od 1A/dm2?
lub jak będzie wysoki ?
A nic się nie dzieje z katodami ołowianymi, nie brudzą się , potrzeba je czyścić ??
Piszesz ,że anodujesz 30m a jak będę cały dzień anodował będzie grubsza powłoka ??
Avatar użytkownika
Keradxxz
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 74
Dołączył(a): 5 wrz 2009, o 10:14
Lokalizacja: Kęty
Pojazdy: Jawa cz350, Ogar 205, Wsk 175(wiatr), Hercules sachs ultra 80 AC, Simson s51

Anodowanie tłoków

Postprzez dodek » 21 gru 2011, o 14:17

Keradxxz, może nie jestem autorem ale przeczytaj moj link wyzej- jak wygladało anodowanie w Fabryce tłoków w Gorzycach. a jak chcesz wytworzyć najtwardszą powłoke poprzez anodowanie - tzreba uzyć kwasu szczawiowego - który jest bardzo łatwo dostepny :wink: .

gacekx1, piszesz o zasąpieniu Kwasu azotowego sodą kaustyczną - tak tylko ze wtedy proces nazywa sie oksydowaniem i można w taki sposób obrabiać elementy z metali "żelaznych" a aluminium takie nie jest. Pozatym wodorotlenek sodu żre i rozpuszcza aluminium.
dodek
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 6
Dołączył(a): 23 paź 2011, o 23:58
Pojazdy: etz 250

Anodowanie tłoków

Postprzez Keradxxz » 21 gru 2011, o 23:46

Jeszcze jedno, raz doczytałem , że aluminium nie jest odporne na działanie kwasów z wyjątkiem kwasu azotowego wiec przy przygotowaniu tłoka do anodowania wkłada się go do tego kwasu by wyżarł tlenki które zapobiegają utlenianiu się i w przypadku anodowania utrudniają powstawanie tlenku glinu... Dobrze myślę ?
Tak wiec do pierwszej fazy anodowania należy tylko i wyłącznie używać tego kwasu pn. inny prócz tlenków ,,przyżre" nam trochę tłoczka..
Avatar użytkownika
Keradxxz
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 74
Dołączył(a): 5 wrz 2009, o 10:14
Lokalizacja: Kęty
Pojazdy: Jawa cz350, Ogar 205, Wsk 175(wiatr), Hercules sachs ultra 80 AC, Simson s51

Anodowanie tłoków

Postprzez Marcin » 22 maja 2012, o 20:10

Po 1. Płaszcz ma być gładki...
Po 2. Aby zwiększyć żywotność tłoka nakłada się na niego grafit... Tyle z mojej strony.
Obrazek
Avatar użytkownika
Marcin
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 146
Dołączył(a): 25 gru 2011, o 14:31
Lokalizacja: Krotoszyn
Pochwały: 5
Pojazdy: Jawa 20

Anodowanie tłoków

Postprzez dodek » 22 maja 2012, o 23:58

Masz racje wystepuje taki proces jak grafitowanie.
Ostatnio dowiedziałem sie o tym ze w tłokach japonskich crossow anodowane są wyłacznie rowki pierscieni tłoka oraz denko płaszcz nie jest anodowany. - Tu liczy sie twardośc rowków pierscieni aby ta powierzchnia tyła jakbardziej trwała - aby pierscienie nie wybijały szybko tłoka

Wczoraj dostałem tłok 300 do mz ale zrezygnuje z anodowania - nie mam na to warunków- chodzi o anode twardą -3 , 2 raczej mi sie nie chce robic.

Zresztą duzy problem jest z zabezpieczniem kolkow w tłoku 2t - jesli ktoś nie chce ich demontować jest problem bo strzeba je jakos zabezpieczyc.
1 to lakier poliwinylowy - ale drogi , 2 tanszy to epoksyd - albo farba - ( ciezko dostepna) albo klej
(tylko jak to potem usuwać???) .
3 chyba jakbardziej dostepny to lakier asfaltowy - w tym tzn bitex , 4 to superglue - ale problem bedzie z jego usunieciem.

jesli ktos ma jakies inne pomysły na to dajcie znać?
dodek
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 6
Dołączył(a): 23 paź 2011, o 23:58
Pojazdy: etz 250

Poprzednia strona

Powrót do Tutoriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 102 gości