[Romet] Wymiana wałka zdawczego bez rozpoławiania silnika

Dział, w którym znajdziecie skuteczne oraz sprawdzone metody rozwiązywania konkretnych problemów.
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)

[Romet] Wymiana wałka zdawczego bez rozpoławiania silnika

Postprzez radi126 » 5 mar 2008, o 12:59

Urwany wałek zdawczy to częste zjawisko w rometach. Przeważnie, aby wymienić ten element, rozpoławialiśmy silnik. Jest jednak sposób, aby to obejść.

Na początek, spuszczamy olej z silnika. Robimy to odkręcając otwór wlewowy, a także spustowy pod spodem silnika. Motor musi oczywiście stać
w pionie.
Teraz możemy przystąpić do prac poważniejszych. Pracę możemy zacząć na 2 sposoby: 1)możemy wyjąć silnik z ramy, 2)przeprowadzamy remont nie wyjmując silnika. Dodam tylko, że po wyjęciu silnika łatwiej przeprowadza się pracę, ale nie jest to konieczne.
Odkręcamy kopniak, wajchę zmiany biegów, następnie lewy dekiel silnika, zdejmujemy koło zamachowe, robimy znacznik na obudowie silnika oraz na stojanie zapłonu, tak aby wiadomo było, jak później założyć zapłon. Następnie odkręcamy zapłon (3 śrubki M5 dookoła). Odkręcamy śrubkę z góry silnika, trzymającą mechanizm przesuwania wodzikiem. Odkręcamy mechanizm zmiany biegów (3 śrubki M5).
[img][570:450]http://images24.fotosik.pl/171/f446a1da696e001d.jpg[/img]

Kolejna rzecz, to odkręcenie zębatki zdawczej.
[img][570:450]http://images31.fotosik.pl/167/3e1817a0308ae42d.jpg[/img]

Teraz kolej na prawą stronę. Jeżeli silnik siedzi w ramie, zdejmujemy linkę sprzęgła, następnie odkręcamy prawy dekiel. Zdejmując dekiel, uważajmy, aby nie wypadł nam bolec popychający sprzęgło. Teraz rozbieramy sprzęgło oraz zdejmujemy duże koło przekładni. Jako, że jest już o tym temat, nie będę się rozpisywał, oto link:

viewtopic.php?t=3777&highlight=sprz%EAg%B3o+romet

Kiedy mamy już wszystko na wierzchu, musimy wyjąć seger zabezpieczający tryb zdawczy:

[img][570:450]http://images27.fotosik.pl/170/1b6f97dfea8e1c24.jpg[/img]
[img][570:450]http://images29.fotosik.pl/170/da1a2bd696e495ad.jpg[/img]

Po tej operacji, musimy przewrócić silnik stroną prawą do dołu oraz wrzucić pierwszy bieg, tj. pociągnąć wodzik do siebie. Bierzemy kawałek drewienka i wybijamy lekko wałek zdawczy. Może się zdarzyć, że wałek zostanie tak urwany, że nie wystaje ponad simmering, wtedy bierzemy punktak i analogicznie, jak wyżej. Musimy to robić bardzo ostrożnie, gdyż jeżeli za mocno stukniemy w wałek, wyleci on na zewnątrz i tryby w skrzyni mogą się pomieszać. Nie wybijamy wałka do końca!

[img][570:450]http://images26.fotosik.pl/170/fafb1407d444b5ba.jpg[/img]

Musimy cały czas obserwować, w jakim położeniu jest tryb zdawczy. Kiedy łożysko trybu wyjdzie nieco poza karter, ostrożnie przewracamy silnik na lewą stronę. Silni musi leżeć idealnie w poziomie! Tryb zdawczy powinien wyjść łatwo, za pomocą rąk.
Teraz najważniejsze! Kiedy wyciągniemy tryb zdawczy, bardzo ostrożnie wyciągamy wałek zdawczy. Teraz musimy szczególnie uważać, aby tryby osadzone na wałku nie powypadały. Dlatego, jak już wyżej pisałem, należy ustawić silnik w położeniu jedynki. Jeżeli zrobimy to sprawnie, naszym oczom ukaże się taki widok:

[img][570:450]http://images34.fotosik.pl/167/c04ede6b5c0eb6a2.jpg[/img]
[img][570:450]http://images30.fotosik.pl/170/e4e78c4adb581b68.jpg[/img]

Teraz pozostaje założyć nowy wałek zdawczy: Wkładamy go od strony sprzęgła. Robimy to starannie, kiedy wałek dojdzie już do łożyska, pukamy w niego przez drewienko, aby odpowiednio ułożył się w łożysku.
[img][570:450]http://images33.fotosik.pl/167/63ab880418d23e06.jpg[/img]

Zakładamy tryb zdawczy, zabezpieczenie oraz podkładkę dystansową (w takiej kolejności).

[img][570:450]http://images29.fotosik.pl/170/7bf12c5e0862ed23.jpg[/img]

Przewracamy silnik "na nogi" i sprawdzamy, czy są biegi: kręcimy trybem zdawczym i obserwujemy zachowywanie się wałka zdawczego. Drugą ręką trzymamy wałek. Jeżeli mimo, że trzymamy wałek, on kręci się, to znaczy że mamy bieg. W taki sposób sprawdzamy 1, luz oraz 2. Jeżeli ich nie ma, a jest jedynie luz, pozostaje nam rozpołowienie silnika, jeżeli są, jedziemy dalej: zakładamy zębatkę, przykręcamy ją, zakładamy łańcuch. Następnie mechanizm zmiany biegów, zapłon, oraz koło magnesowe. Potrzebna może okazać się regulacja zapłonu. Zakładamy duże koło zębate, przykręcamy, zabezpieczamy, zakładamy sprzęgło i analogicznie. Potem dekle, (przy prawym uważamy, aby nie wypadł nam bolec wyciskowy sprzęgła). Następnie kopniak i wajcha zmiany biegów.

Zalewamy nowy olej i w drogę. :)
Obrazek Piszę poprawnie po polsku.

Jest bóg, czy go nie ma?
Nie ma... nie ma... nie ma... nie ma...
Nie ma boga
Jest MOTÓR
Avatar użytkownika
radi126
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1574
Dołączył(a): 21 mar 2007, o 11:14
Lokalizacja: Mońki

[Romet] Wymiana wałka zdawczego bez rozpoławiania silnika

Postprzez Pani Kontekstowa » 5 mar 2008, o 12:59

Pani Kontekstowa
 

Postprzez marcing17 » 5 mar 2008, o 16:01

Nie wiedziałem, że tak się da :)
///M42B18 136KM
Avatar użytkownika
marcing17
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 3722
Dołączył(a): 19 kwi 2007, o 20:31
Pochwały: 1
Pojazdy: Romet Pony 50M-2, Komar 2350, BMW E30 316i Coupe

Postprzez Adi.G. » 5 mar 2008, o 16:03

No niezły sposób, aczkolwiek mam nadzieję że nie będę musiał go stosować w praktyce :) Pochwała jak najbardziej zasłużona
Avatar użytkownika
Adi.G.
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 5172
Dołączył(a): 21 mar 2007, o 15:22
Lokalizacja: Sędziszów Małopolski
Pochwały: 1
Pojazdy: GSF650N TS150 MR232 50M2

Postprzez parcelak » 5 mar 2008, o 16:06

Ładnie napisany tutorial :)
Avatar użytkownika
parcelak
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 2696
Dołączył(a): 2 sty 2008, o 17:58
Lokalizacja: Górzno kol.

Postprzez Koner » 5 mar 2008, o 16:11

Sposób ciekawy i wszystko ładnie i zrozumiale napisane :)
Komar 2351,MZ 150 TS i VW Golf II

Orange County Choppers.

Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
Koner
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 8304
Dołączył(a): 24 mar 2007, o 23:15
Lokalizacja: Legionowo

Postprzez radi126 » 5 mar 2008, o 19:43

hehe. Dzięki. :wink:
Obrazek Piszę poprawnie po polsku.

Jest bóg, czy go nie ma?
Nie ma... nie ma... nie ma... nie ma...
Nie ma boga
Jest MOTÓR
Avatar użytkownika
radi126
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1574
Dołączył(a): 21 mar 2007, o 11:14
Lokalizacja: Mońki

Postprzez Alonzo » 5 mar 2008, o 19:49

no sposob ciekawy chociaz ja wolabym rozpolowic bo hus wie co moglo odpasc od walka potem miedzy tryby moze sie dostac i mamy kaszane :P
tak apropo niezle styrane kartery masz w twoim silniczku :D
Alonzo
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 5550
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 18:04
Lokalizacja: Dobroń

Postprzez endek » 5 mar 2008, o 20:04

spoko tutek ładnie opisany ale ja i tak bym rozpatroszył cały silnik (wieksza przyjemnosci) :D

z RWD jest jak z seksem - po co jechać na ręcznym skoro można dawać w pi*dę
Avatar użytkownika
endek
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 8963
Dołączył(a): 4 kwi 2007, o 12:42
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Pochwały: 1

Postprzez radi126 » 5 mar 2008, o 20:06

Alonzo napisał(a):niezle styrane kartery masz w twoim silniczku

Silnik przykładowy- niesprawny. Mam ich kilka, więc nie ma problemu. Właściwie zdjęcia na przykładzie 2 silników. Akurat miałem je tak rozłożone :wink:
Obrazek Piszę poprawnie po polsku.

Jest bóg, czy go nie ma?
Nie ma... nie ma... nie ma... nie ma...
Nie ma boga
Jest MOTÓR
Avatar użytkownika
radi126
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1574
Dołączył(a): 21 mar 2007, o 11:14
Lokalizacja: Mońki

Postprzez pierdlik » 6 mar 2008, o 01:21

Ja żem podobnie taka wymienił wałek od wuski 125 :D
pierdlik
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 192
Dołączył(a): 14 sie 2007, o 03:13
Lokalizacja: Nockowa

[Romet] Wymiana wałka zdawczego bez rozpoławiania silnika

Postprzez Piotrek1993 » 6 mar 2008, o 17:42

A da sie to zastosować w silniku od komarka sinik S-38B4????
Kiedyś jeździły ich dziesiątki tysięcy, dzisiaj zostały setki, a wartych pokazania jest niewiele.
Piotrek1993
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 55
Dołączył(a): 24 gru 2007, o 16:04
Lokalizacja: Kazimierz Biskupi

Postprzez radi126 » 6 mar 2008, o 22:37

Tak, oczywiście.
Obrazek Piszę poprawnie po polsku.

Jest bóg, czy go nie ma?
Nie ma... nie ma... nie ma... nie ma...
Nie ma boga
Jest MOTÓR
Avatar użytkownika
radi126
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1574
Dołączył(a): 21 mar 2007, o 11:14
Lokalizacja: Mońki

Postprzez Mr.Rezystor » 6 mar 2008, o 23:02

Sam kiedyś chciałem robić wymianę wałka głównego takim sposobem, ale wymieniłem tylko zębatkę (upiekło mi się :D :D ). Pochwała jak najbardziej zasłużona.
http://motoalbum.pl/uzytkownik/4057/pojazdy

Kategoria A,B zdana za pierwszym strzałem :D
Avatar użytkownika
Mr.Rezystor
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1006
Dołączył(a): 28 kwi 2007, o 07:32
Lokalizacja: Witkowice 20km od Częstochowy.
Pojazdy: Audi 100 2.8

Postprzez Conqeror » 28 kwi 2008, o 23:40

O kur.. nigdy bym na to nie wpadł i bym rozkręcił .
Avatar użytkownika
Conqeror
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 3547
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 11:42
Lokalizacja: Ozorków

Postprzez Kamil22 » 29 kwi 2008, o 09:16

W Jawce chciałem podobnie zrobić ale niestety zębatka w środku silnika nie chce się przecisnąć.
Avatar użytkownika
Kamil22
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1029
Dołączył(a): 18 wrz 2007, o 07:17

Następna strona

Powrót do Tutoriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 91 gości