Pompa hamulcowa - Warszawa, Żuk

Dział, w którym znajdziecie skuteczne oraz sprawdzone metody rozwiązywania konkretnych problemów.
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)

Pompa hamulcowa - Warszawa, Żuk

Postprzez Marcek » 1 paź 2008, o 12:14

Jak pewnie niektórzy wiedzą, miałem w traktorku problem z hamulcami. Mimo wymiany cylinderka to nadal nie było to, co chciałem - hamulec raz łapał, raz nie. Diagnoza - pompa nie daje ciśnienia.
Jest to jednosekcyjna pompa hamulcowa stosowana m. in. w Warszawach i pierwszych Żukach (przynajmniej tak wynika ze znalezionych informacji).
Ponieważ mimo poszukiwań nie znalazłem schematów takiej pompy, postanowiłem krótko opisać jej rozbiórkę i składanie.
Najlepiej zacząć od wyciągnięcia strzykawką płynu ze zbiorniczka. Następnie odkręcamy od pompy przewody hamulcowe i kable do świateł stop.
Dalej podstawiamy pod wyprowadzenie przewodów hamulcowych słoik i pompując pedałem "wyciskamy" resztkę płynu.
Odkręcamy pompkę (3 śruby).
Po zdjęciu wygląda tak:
[img][570:500]http://www.stronamarcina.yoyo.pl/ciagnik/pompa2.jpg[/img]
Dobrze ją wstępnie umyć w benzynie czy rozpuszczalniku.
Następnie mocujemy pompę w imadle i odkręcamy "górę" (wyprowadzenie przewodów i kabli do stopu razem).
Z drugiej strony trzeba wyjąć seger widoczny na zdjęciu oraz podkładkę:
[img][570:500]http://www.stronamarcina.yoyo.pl/ciagnik/pompa1.jpg[/img]
Teraz można zacząć wypychać tłok. Jeśli są problemy, można sobie pomóc przez "wystukanie" go młotkiem przez drewniany "bolec".
Tutaj widać początek wybijania:
[img][570:500]http://www.stronamarcina.yoyo.pl/ciagnik/pompa3.jpg[/img]
Po wyciągnięciu ze środka wszystkich "wnętrzności" wygląda to tak (na zdjęciu zachowana kolejność montażu):
[img][570:500]http://www.stronamarcina.yoyo.pl/ciagnik/pompa5.jpg[/img]
Myjemy wszystkie części i oceniamy ich stan. Oczywiście wszelkie wżery czy uszkodzenia tłoka są niedopuszczalne.
U mnie wszystko było ładne, więc trzeba szukać dalej.
Kolejnym krokiem jest zdjęcie pokrywy zbiorniczka. W tym celu należy odkręcić 6 śrub M6. Pokrywkę i zbiorniczek myjemy ze szczególnym uwzględnieniem dwóch kanałów widocznych na dole zbiornika
Kanaliki te najwygodniej przedmuchać rozpuszczalnikiem ze strzykawki.
Tutaj właśnie był powód niesprawności pompy - jeden z kanałów był zatkany.
Po umyciu i wysuszeniu można składać pompkę. Robimy to w kolejności demontażu z tym, że wygodniej jest na razie nie przykręcać pokrywki zbiornika.
Teraz czas na napełnienie pompy. Najlepiej przygotować sobie jakiś pręt o średnicy mniejszej niż tłok i wkręcić go poziomo w imadło (musi wystawać ok. 5 cm). Następnie wypełniamy zbiornik płynem hamulcowym, przykładamy pompę tłokiem do pręta i powoli pompujemy tak długo, aż płyn nie wydostanie się wyjściami przewodów hamulcowych. Kiedy płyn zacznie wypływać, przykręcamy pompkę, dochodzące do niej przewody i oczywiście odpowietrzamy hamulce.

Tekst napisany wyłącznie dla strony www.motomaniacy.com. Kopiowanie zabronione!
Avatar użytkownika
Marcek
@admin
@admin
 
Posty: 6019
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 11:27
Lokalizacja: Krosno
Pochwały: 4

Pompa hamulcowa - Warszawa, Żuk

Postprzez Pani Kontekstowa » 1 paź 2008, o 12:14

Pani Kontekstowa
 

Postprzez parcelak » 1 paź 2008, o 13:42

Bardzo ciekawy i dokładnie napisany tutorial :)
Avatar użytkownika
parcelak
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 2696
Dołączył(a): 2 sty 2008, o 17:58
Lokalizacja: Górzno kol.

Postprzez endek » 1 paź 2008, o 21:34

teraz to juz ciezko o dobre gumki do tego tłoczka (te prywaciarskie podroby wytrzymuja z miesiac i z pompki zaczyna sie lac ..._

z RWD jest jak z seksem - po co jechać na ręcznym skoro można dawać w pi*dę
Avatar użytkownika
endek
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 8963
Dołączył(a): 4 kwi 2007, o 12:42
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Pochwały: 1

Postprzez Marcek » 2 paź 2008, o 11:40

Na szczęście w tym wypadku całość jest nadal oryginalna.
I jeszcze co do odpowietrzania. Dobrze jest zaślepić otwór do przewodów hamulcowych, zalać pompkę płynem (tam, gdzie chodzi tłok, do poziomu małego otworu), potem ją poskładać i wypchać powietrze (nadmiar płynu wyleje się do zbiornika). Jak zalałem ją już po złożeniu podciśnienie nie pozwoliło na cofnięcie się tłoka.
Avatar użytkownika
Marcek
@admin
@admin
 
Posty: 6019
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 11:27
Lokalizacja: Krosno
Pochwały: 4

Postprzez Mr.Rezystor » 3 paź 2008, o 11:32

Bardzo ciekawy tutorial. NA pewno przyda się niejednemu młodemu mechanikowi. Ja też mam w ciągniku pompę żuka, ale nieco nowszą.
http://motoalbum.pl/uzytkownik/4057/pojazdy

Kategoria A,B zdana za pierwszym strzałem :D
Avatar użytkownika
Mr.Rezystor
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1006
Dołączył(a): 28 kwi 2007, o 07:32
Lokalizacja: Witkowice 20km od Częstochowy.
Pojazdy: Audi 100 2.8

Postprzez Marcek » 3 paź 2008, o 15:46

ale nieco nowszą.

Pewnie już ze wspomaganiem.
Avatar użytkownika
Marcek
@admin
@admin
 
Posty: 6019
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 11:27
Lokalizacja: Krosno
Pochwały: 4

Postprzez Mr.Rezystor » 3 paź 2008, o 21:54

Bez serwa, jest to najprostszy typ pompy hamulcowej, ale w nieco innym odlewie.
http://motoalbum.pl/uzytkownik/4057/pojazdy

Kategoria A,B zdana za pierwszym strzałem :D
Avatar użytkownika
Mr.Rezystor
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1006
Dołączył(a): 28 kwi 2007, o 07:32
Lokalizacja: Witkowice 20km od Częstochowy.
Pojazdy: Audi 100 2.8

Postprzez rolnik1234 » 3 paź 2008, o 23:01

No piękny i ciekawy tutorial. Super robota Marcek :wink:
rolnik1234
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 2234
Dołączył(a): 12 kwi 2007, o 16:37


Re: Pompa hamulcowa - Warszawa, Żuk

Postprzez SzarnaMamba » 8 wrz 2015, o 12:56

O dobrze ,że się tu znalazłam ;) akurat w rodzinie znalazł się Żuk, pompa hamulcowa jest dwustopniowa i teraz zasadnicze pytanie brzmi jak wyjąć kołek oporowy? Czy trzeba do tego ściągać całą pompę? :D

Dobra, już wiadomo co i jak wyszło co wyjść miało :D :wink:
Liczy się pasja.

Nie ma Boga, jest V8.

jestę plecakię.
Avatar użytkownika
SzarnaMamba
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 48
Dołączył(a): 24 sty 2013, o 18:00
Lokalizacja: Milanówek/Warszawa
Pojazdy: Seat Ibiza II fl 1.4 MPI 8v 60KM 116Nm

Pompa hamulcowa - Warszawa, Żuk

Postprzez -lukasz- » 18 lut 2017, o 10:24

witam ma ktos schemat pompy jednostopniowej jak pokolei poskladac w calosc
-lukasz-
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1
Dołączył(a): 18 lut 2017, o 10:15
Pojazdy: zuk


Powrót do Tutoriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 35 gości