Budowa rozrusznika:
Rozruszniki są zbudowane na bazie silnika prądu stałego szeregowego lub szeregowo-bocznikowego. Różne typy mają podobną budowę i zasadę działania. Różnią się tylko rozwiązaniem włączania i wyłączania przekładni rozrusznik-silnik (zębnik rozrusznika –wieniec koła zamachowego). Najbardziej rozpowszechnione są rozruszniki ze śrubowo przesuwnym zębnikiem o włączaniu jednostopniowym za pośrednictwem włącznika elektromagnetycznego.
Rozrusznik sprzęgany mechanicznie z zębnikiem przesuwnym
Urządzenie sprzęgające składa się z dźwigni włączającej, zakończonej widełkami, tulei prowadzącej, zabieraka, sprzęgła jednokierunkowego zębnika. Tuleja prowadząca jest osadzona swobodnie na tulei zabieraka i może się po niej przesuwać pod działaniem ramion dźwigni włączającej. Tuleja zabieraka jest osadzona na wielowypuście wałka wirnika i może się wzdłuż niego przesuwać, lecz zawsze musi się wraz z nim obracać. W omawianym tu rozruszniku stosuje się wielowypust prosty. Na tulei zabieraka znajduje się sprężyna śrubowa, która jednym końcem opiera się na zabieraku, a drugim na tulei prowadzącej.
Zębnik –połączony na stałe z obudową sprzęgła jednokierunkowego –może się swobodnie obracać na wałku wirnika. Sprzęgło jednokierunkowe składa się z zabudowy i zabieraka w kształcie krzyżaka, którego wgłębienia znajdują się wałeczki. Gdy zabierak zaczyna się obracać wałeczki przesuwają się i zaklinowują między zabierakiem a obudową. Dzięki temu obudowa wraz z zębnikiem zaczyna się obracać. W chwili gdy silnik zostanie uruchomiony, jego koło zamachowe zaczyna napędzać zębnik wraz z obudową sprzęgła –z prędkością większą od prędkości obrotowej zabieraka.
Wałeczki zagłębiają się wówczas w wycięciach zabieraka, odłączając go od budowy, co zabezpiecza rozrusznik przed uszkodzeniem. Rozrusznik może być włączony mechanicznie lub elektromagnetycznie. Widełki dźwigni włączającej przesuwają tuleje prowadzącą. Ta z kolei –za pośrednictwem sprężyny –przesuwa (wzdłuż wałka wirnika) tuleję zabieraka wraz ze sprzęgłem jednokierunkowym i zębnikiem. Następuje zazębienie zębnika z wieńcem zębatym koła samochodowego silnika. Jednocześnie zostają zwarte styki włącznika rozrusznika, powodujące włączenie prądu akumulatora, dzięki czemu wirnik zaczyna się obracać napędzając koło zamachowe silnika.
W chwili zwolnienia nacisku na dźwignię włączającą w ten sposób urządzenie sprzęgające wraca do położenia spoczynkowego. W czasie powrotnego ruchu dźwigni styki włącznika się rozwierają i prąd akumulatora zostają włączony.
Obsługa techniczna rozruszników
Obsługa rozrusznika:
-polega na utrzymaniu go w czystości, smarowaniu i sprawdzaniu zamocowania przewodu. takie czynności jak: czyszczenie komutatora, sprawdzanie szczotek, docieranie nowych szczotek, sprawdzanie sprężyn i trzymadeł szczotkowych, wykonuje sie tak samo jak w przypadku obsługi prądnicy w celu uniknięcia zwarcia - przed przystąpieniem do obsługi rozrusznika należy odłączyć przewód akumulatora połączony z masą pojazdu.
Oczyszczanie i smarowanie urządzenia sprzęgającego:
-przed przystąpieniem do tych zabiegów należy odłączyć wszystkie przewody od zacisków rozrusznika po czym odłączyć go od silnika
łożysk samosmarujących nie smaruje się . należy tylko uważać aby nie miały styczności z benzyną (np. podczas przemywania urządzenia sprzęgającego). łożyska toczne (kulkowe wałeczkowe) napełnia się smarem stałym , co wystarcza na cały przebieg między obsługowy, wynoszący 10000-12000 km. łożyska ślizgowe należy co 3 miesiące smarować rzadkim olejem, uważając przy tym by nie zanieczyścić komutatora a.czyszczenie styków rozrusznika nadpalone styki wyrównuje się pilnikiem a zużyte wymienia b.czyszczenie kadłubu rozrusznika: w pierwszej kolejności należy czyścić otwory odpływowe oleju i wody znajdujące się w dolnej części obudowy urządzenia sprzęgającego.
Sprawdzanie izolacji w obwodzie rozrusznika
Z racji,że w obwodzie tym nie ma bezpiecznika zapobiegającego skutkom zwarcia , trzeba więc dokładnie sprawdzić izolację zwłaszcza zacisku rozrusznika. przewody z uszkodzoną izolacją należy wymienić na nowe 5-przewody łączące ponieważ rozrusznik pobiera duży prąd więc przewód łączący go z akumulatorem musi mieć duży przekrój i małą długość. w przeciwnym razie przewód ten byłby przyczyną nadmiernego spadku napięcia oraz rozgrzałby się.
Mam nadzieję,że komuś przyda się ta lektura.
Pozdrawiam.
Rozrusznik-wiadomości ogólne
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)
Posty: 6
• Strona 1 z 1
No to wszystko w porządku, pytam bo znalazłem identyczny tekst w necie
Pozdrawiam
Pozdrawiam
....::::KOMAR RIDER::::....
-
Komar Rider - @admin
- Posty: 6013
- Dołączył(a): 7 sie 2008, o 02:00
- Lokalizacja: Rzepin
- Pochwały: 1
spoko opisana ogóla zasada rozrusznika
z RWD jest jak z seksem - po co jechać na ręcznym skoro można dawać w pi*dę
-
endek - MotoManiak
- Posty: 8963
- Dołączył(a): 4 kwi 2007, o 12:42
- Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
- Pochwały: 1
Posty: 6
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 100 gości