Silnik CZ350 i Jawa 350 TS [różnice]

Miejsce gdzie możecie prowadzić swobodne rozmowy na tematy motoryzacyjne. Taki Off-topic ale związany z motoryzacją!

Silnik CZ350 i Jawa 350 TS [różnice]

Postprzez wojtek278 » 27 kwi 2009, o 21:42

Chciałbym się dowiedzieć jakie są różnice między tymi silnikami ale nie chodzi mi np. o kształt karterów lub dekli :wink: tylko o stopień sprężania i wysokości okien w cylindrze od TS itp.

Jeżeli ktoś by miał silnik od Jawy na stole to prosiłbym o sprawdzenie.
:)

I jak by ktoś miał instrukcję, katalog części do CZ lub jakieś inne księgi to chętnie przyjąłbym jakieś skany lub zdjęcia.
wojtek278
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 472
Dołączył(a): 24 sie 2008, o 16:20
Lokalizacja: Stróża
Pochwały: 3

Silnik CZ350 i Jawa 350 TS [różnice]

Postprzez Pani Kontekstowa » 27 kwi 2009, o 21:42

Pani Kontekstowa
 

Postprzez grzesiekmotur » 28 kwi 2009, o 11:21

w dziale download są skany :yes:
w mym ogarze o jednym garze...
grzesiekmotur
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 279
Dołączył(a): 1 gru 2008, o 21:25
Lokalizacja: !![ZKIW]!!

Postprzez wojtek278 » 28 kwi 2009, o 19:40

W downloadzie większość wygasła ale i tak mam dużo tego na kompie tylko szkoda że do jawy.
Nie mogę nic konkretnego znaleźć na temat CZ.
Żadnych katalogów lub oryginalnych czeskich instrukcji.

--------------------

Znalazłem stopnie sprężania:
W CZ to 9,2 a w jawie 10,2.
Chciałbym jeszcze tylko dorwać mapy kanałów z jawy. :)
wojtek278
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 472
Dołączył(a): 24 sie 2008, o 16:20
Lokalizacja: Stróża
Pochwały: 3

Postprzez Laszlo » 30 kwi 2009, o 18:32

Mam instrukcję obsługi CZ 350, spróbuje zmusić się do skanowania ale niczego nie obiecuję :p
Ale w tej instrukcji za duzo o silnikach nie ma.

Edit:
http://zion.ajd.czest.pl/~laszlo/laszlo ... 350.tar.gz
-Jak byś ostatni raz jechał motocyklem, to jak byś jechał?
-zapie*ał bym ile wlezie ;]
Avatar użytkownika
Laszlo
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 466
Dołączył(a): 26 cze 2008, o 16:04
Lokalizacja: Gorzkowice

Postprzez wojtek278 » 2 maja 2009, o 22:44

Laszlo dzięki za instrukcje.
wojtek278
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 472
Dołączył(a): 24 sie 2008, o 16:20
Lokalizacja: Stróża
Pochwały: 3

Postprzez Mariusz » 2 maja 2009, o 23:45

hmm jeśli chodzi ci o ciekawostki a nie cechy konstrukcyjne to tak:
CZ350 ma z reguły prądnicę (po 1986 mialy alternator) a TS alternator, i co za tym idzie te pierwsze 6V a te drugie 12.
CZ350 ma o jakieś 5km mniej mocy i jakiegoś niutonometra momentu obrotowego mniej
CZ 350 ma dwa okna wydechowe i dwa okna płuczące na cylinder, a TS 350 ma 1 okno wydechowe na cylinder i 4 okna płuczące na cylinder
CZ350 ma 3 łożyska podtrzymujące wal korbowy a TS 350 4 łożyska
z tego powyżej wynika że CZ 350 ma lewą skrzynie korbową większą od prawej :D
w CZ 350 3 szpilki podtrzymują każdy z cylindrów, a w TS po 4
oba silniki mają prawie identyczną skrzynię biegów
i oba mają calkowicie inne sprzęgła, co ciekawe na forum jawy uważają że to z CZ jest pod każdym względem lepsze :D
CZ mają bardziej archaiczny gaźnik, ale podobnoć mniej palą od TS (mniejsze dysze)
tłumiki w TS 350 potrafią wystrzelić likwidując wszelkie formy życia w promieniu 100m za motorem, w CZ są tłumiki "cygara" które aż tak nei strzelają, i ogólnie malo sie mówi o zabiciu przez tłumik CZ
Piraci drogowi nie są zwyczajnymi idiotami. Oni po prostu chcą się starzeć wolniej niż gdyby stali w miejscu.

uzasadnienie http://pl.wikipedia.org/wiki/Dylatacja_czasu
Avatar użytkownika
Mariusz
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 7045
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 16:53
Lokalizacja: Kleśniska

Postprzez wojtek278 » 3 maja 2009, o 11:48

Mariusz widzę że co nieco na ten temat wiesz :wink:
Ogólnie to szukam tych 5KM gdzie one się zgubiły.
Teraz już wiem co to spowodowało.
Czyli tak:
-w cz mniejszy stopień sprężania
-większa objętość skrzyni korbowej
-no i ta różnica powierzchni okien

Jeszcze tylko interesują mnie wysokości okien. Czy są tam jakieś różnice?
wojtek278
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 472
Dołączył(a): 24 sie 2008, o 16:20
Lokalizacja: Stróża
Pochwały: 3

Postprzez Laszlo » 3 maja 2009, o 19:27

Odnośnie sprzęgła:
Zmorą TS'ek jest aluminiowy kosz który lubi pęknąć.
W CZ ten kosz jest stalowy i jest nie do zdarcia.
Dlatego sprzęgło w CZ jest chwalone i zalecane to zamontowanie w TS.
-Jak byś ostatni raz jechał motocyklem, to jak byś jechał?
-zapie*ał bym ile wlezie ;]
Avatar użytkownika
Laszlo
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 466
Dołączył(a): 26 cze 2008, o 16:04
Lokalizacja: Gorzkowice

Postprzez wojtek278 » 4 maja 2009, o 10:18

Ma może ktoś z was schemat/rysunek budowy silnika CZ-tki?
wojtek278
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 472
Dołączył(a): 24 sie 2008, o 16:20
Lokalizacja: Stróża
Pochwały: 3

Postprzez pawel615 » 5 maja 2009, o 21:36

a jawa 350 lux miała silnik jak w CZ a tłumiki jak w TS
a takiego "wystrzelenia" tłumika to byłem świadkiem :D
fakt moży być groźne, ale TS ma tłumiki pod troche większym kątem od ziemi
Avatar użytkownika
pawel615
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 2991
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 21:47
Lokalizacja: za górami za lasami....
Pochwały: 7

Postprzez Mariusz » 5 maja 2009, o 22:17

dlaczego moc inna? całkowicie inne rozplanowanie kanałów i okien, jak pisałem TS jest czteropłukiem, za to CZ ma dwa okna wydechowe. kolejna sprawa to inny gaźnik, inny wydech, inny wał, więc jak widzisz ta sama zostaje tylko skrzynia :P


PS pomiędzy silnikami jawy 634 a CZ 350 są różnice jak chociażby inne wyjście kabli z silnika czy inne mocowania, jak chociażby to że w CZ jest plastikowa skówka od tylnego łańcucha (bardzo fajny patent)
Piraci drogowi nie są zwyczajnymi idiotami. Oni po prostu chcą się starzeć wolniej niż gdyby stali w miejscu.

uzasadnienie http://pl.wikipedia.org/wiki/Dylatacja_czasu
Avatar użytkownika
Mariusz
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 7045
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 16:53
Lokalizacja: Kleśniska

Postprzez wojtek278 » 6 maja 2009, o 22:49

Jawa 350 lux też stoi w garażu z takim silnikiem ale dorwać do niego rysunek to tragedia :)
Ja zabrałem się za CZ-tkę.
Rozebrałem silnik teraz czas na nowe łożyska, regeneracje wału, szlify cylindrów, kute wodziki i inne graty. Tylko skąd ja wezmę fundusze :wink:

Wiecie może czy w stopie korbowodu też jest bieżnia którą można wymienić tak jak w główce?
wojtek278
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 472
Dołączył(a): 24 sie 2008, o 16:20
Lokalizacja: Stróża
Pochwały: 3

Re: Silnik CZ350 i Jawa 350 TS [różnice]

Postprzez mtx32 » 23 kwi 2019, o 14:03

Wiecie może czy w stopie korbowodu też jest bieżnia którą można wymienić tak jak w główce?


Tak, jest i da się wymienić ale musisz sobie spasować po wciśnięciu przez szlifowanie w specjalnym przyrządzie montowanym na tokarkę.


Różnica w mocy w silnikach Jawy 350 TS oprócz układu okien w cylindrach wynika też z innych tłumików. "Cygara" od CZ350 mają fajny wygląd i dźwięk ale niestety dławią silnik. W tłumikach Jawy po przerobieniu wkładów tłumiących silnik dostaje większego kopa i lepiej się zbiera z wolnych obrotów. Cygara niestety nie ta się tak przerobić w prosty sposób.

Jawa najlepiej się zbiera z wolnych obrotów na długich wydechach (102 cm) ze skróconym wkładem (tylko wkładem a nie całym tłumikiem!). Wtedy uzyskuje się rezonans przy niższych obrotach co przekłada się na odczuwalną większą moc i lepszy moment obrotowy. Niestety spora część nieświadomych właścicieli skraca tłumiki licząc na większą moc bez żadnych obliczeń i symulacji a to duży błąd, ponieważ silnik wtedy pracuje w rezonansie (największa moc) np. przy 8-10 tys obr których nigdy nie osiągnie. Dwusuw to zupełnie inna bajka niż czterosuw. Dominują tu zjawiska falowe i rezonansowe.
mtx32
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1
Dołączył(a): 23 kwi 2019, o 13:47
Pojazdy: Jawa 350 (638-5)


Powrót do MotoChat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 118 gości