Sprawdzanie ciśnienia w oponach to jedna z podstawowych czynności obsługowych samochodu. Jednak wiadomo, że w zależności od warunków powinniśmy troszkę zmodyfikować zalecane przez producenta parametry użytkowania opon. Jako graniczną wartość podałbym +/-0.4 bara różnicy od ciśnienia zalecanego.
Mając jednocześnie na uwadze, że przy zmniejszonym ciśnieniu(zalecane w trudnym terenie), nasza opona szybciej będzie ścierać się na jej zewnętrznych krawędziach. Natomiast przy zwiększonym ciśnieniu(mniejsze opory toczenia, mniejsza przyczepność) bardziej ścierać będzie się środkowa część bieżnika. Oczywiście zużycie opon jest uzależnione od ustawienia zbieżności/rozbieżności, kąta ugięcia kola na wewnątrz/zewnątrz pojazdu(ang. camber),rodzaju nawierzchni, temperatury, wilgotności, stylu jazdy, obciążeń, również od wieku opony.
Jedyna rzecz jaka mnie nurtuje od dłuższego czasu, to rozdział ciśnienia pomiędzy przód a tył pojazdu.
W większości aut producenci samochodów podają wartości ciśnień na klapkach wlewu paliwa, ościeżnicach drzwi, instrukcji obsługi itd. To właśnie nich powinno się przestrzegać. No chyba, że producent opony zalecił inaczej, jednak w normalnym użytku są to sytuacje wyjątkowe.
Zazwyczaj ciśnienie w oponach z przodu pojazdu jest niższe, od ciśnienia w oponach na tylnej osi. Ale już nie raz spotkałem się z opiniami, że jak silnik jest umieszczony z przodu pojazdu to powinniśmy tą większą wartość ciśnienia pompować na przodzie pojazdu. A na tył mniejszą wartość("bo tam nie ma co dźwigać"). Ale kierowcy chyba zapominają, że czasem wyjeżdżają autem na zakupy do marketu. Dla mnie to jest co najmniej śmiesznym rozumowaniem.
Jakie jest wasze zdanie na ten temat?
Duży problem to też podawanie ciśnienia w różnych jednostkach. Ale tutaj macie ściągawkę:
- Kod: Zaznacz cały
1 bar = 14,5 PSI
1PSI = 0,069 bara
1 bar = 1,01 atmosfery technicznej
1 at (atmosfera techniczna) = 1 kG/cm2 = 98 kPa
1 bar = 100 kPa
1 Atm (atmosfera fizyczna) = 1,033 at
1 at = 14,5 PSI (Pounds per Square Inch – funt na cal kwadratowy)
Przypominając, że w układzie jednostek SI, ciśnienie wyrażamy w Pa (paskal).