Anodowanie tłoków

Dział, w którym znajdziecie skuteczne oraz sprawdzone metody rozwiązywania konkretnych problemów.
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)

Anodowanie tłoków

Postprzez Konrad » 12 lis 2009, o 19:33

Anodowanie to elektrochemiczne pokrywanie aluminium lub jego stopów warstwą tlenku glinu Al2O3 która jest dość twarda (ok 55 w skali Rockwella). Warstwa ta to zaledwie kilka mikronów mikroporowatej powierzchni która znacznie przedłuża żywotność tłoka. Tłok dzięki tej obróbce galwanotechnicznej jest utwardzony powierzchniowo nawet w zakamarkach zatem piasty i rowki wytrzumują większe obciążenie i mniej się wyrabiają a płaszcz tłoka ma mniejsze skłonności do zacierania. Mikropory świetnie zatrzumują olej więc poprawia się smarowanie.

Możliwe jest anodowanie samego płaszcza (bez denka i rowków pierścieni)



Tłok aby został poddany anodowaniu musi być z aluminium lub jego stopów do AK22 Jeżeli posiada stalowe kołki ulegną one rozpuszczeniu w kwasie więc koniecznie trzeba będzie nabić nowe.

Do anodowania małych tłoczków potrzebujemy 3 wiaderka. Ja do wytrawiania mam 1l wiaderko po serniku, 2,5l wiadro jako wanna, i litrowe wiaderko do mycia.

Co potrzebujemy ?

1 % wodny roztwór kwasu azotowego
20% wodny roztwór kwasu siarkowego
Prostownik na 12V i wydajności prądowej ok 10A z regulacją

Kwas siarkowy można dostać niemalże w każdym sklepie motoryzacyjnym - to zwykły elektrolit do akumulatorów. Natomiast z kwasem azotowym jest problem, mianowicie albo trzeba zagadać z nauczycielem z chemi albo pujść do sklepu chemicznego i kupić kilkanaście ml. Ja dostałem buteleczkę od kolegi.

Obrazek

Z kwasami nie ma żartów :!: :!: :!: O ile w przypadku kwasu siarkowego (jeżeli w ogóle można tak mówić) obrażenia są stosunkowo małe o tyle z stężonym kwasem azotowym postępujemy bardzo odpowiedzialnie bo jest to niesamowicie silnie żrący kwas. Zatem nie wdychamy oparów, na rękach mamy lateksowe rękawiczki, na głowie okulary i nakrycie.


O wannie słów kilka


Anodowanie będzie przebiegało w wanience gdzie będą umieszczone 2 katody ołowiane oraz przedmiot anodowany. Można ją wykonać z drewna zaimpregnować parokrotnie ciepłym pokostem i wysmarować smołą.

Moją 1-szą wanienkę zrobiłem z 2,5l wiaderka po farbie. Katody ołowiane zostały wykonane z ogniw akumulatora są połączone miedzianym drutem - to tutaj podepniemy ,-' prostownika. Na środku biegnie pręt na którym będzie zawieszany przedmiot. Do tego prętu jest doprowadzony + prostownika. Katody powinny mieć powierzchnię nieco większą niż anodowany przedmiot.

Obrazek


Wytrawianie przedmiotu jest niezbędne aby pozbyć się pasywnej błonki uniemożliwiającej anodowanie. Przedmiot wytrawiamy w 1% roztworze wodnym kwasu azotowego przez 3 min. Po upłynięciu czasu wyciągamy przedmiot nie dotykając go płuczemy obficie wodą. Do naszego zaczepu (to musi być koniecznie aluminiowy drut !) podłączamy + prostownika i bez opuźnień wkładamy przedmiot do kąpieli w kwasie siarkowym. Zanużenie musi odbyć się przy włączonym prądzie !

Obrazek

Buzububu

Obrazek


Anodowanie odbywa się przy pomocy prostownika na 12V. Gęstość prądu wynosi 1-2A/dm2. Dlatego przed kąpielą należy obliczyć powierzchnię i wybrać odpowiednie natężenie.

Obrazek

Oznaką poprawnie przebiegającego procesu już w chwili zanużenia jest wydzielanie się gazu i mętnienie roztworu. Jeżeli nic się nie dzieje to znaczy że przedmiot jest źle wytrawiony albo jest złe połączenie drutu z przedmiotem. W trakcie anodowania anoduje się równierz drut dlatego ważne jest ciasne pasowanie aby prąd bez oporu płynął, bowiem tlenek glinu ciężko przewodzi prąd.

Przedmiot pozostawiamy na pół godziny lub dłużej w kąpieli.

Obrazek

Tak wygląda przedmiot zaraz po anodowaniu.

Obrazek

Teraz trzeba go porządnie opłukać i umyć, w trakcie mycia przedmiot się trochę rozjaśnia.

Przedmiot gotowy

Obrazek


Metoda tutaj opisana to metoda II i powłoka uzyskana ma twarość do 47 wdł. skali Rockwella.

Tyle można wycisnąć nie mając specjalistycznego sprzętu ale już po zbudowaniu odpowiedniego prostownika i domieszki inego kwasu można uzyskać twardość stali nawęglanej więc ok 65 wdł skali Rockwela.


Miłego anodowania :)

Ten tekst jest tylko i wyłącznie moją własnością, kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody autora zabronione z całą surowością prawa.
Avatar użytkownika
Konrad
Przyjaciel forum
Przyjaciel forum
 
Posty: 7324
Dołączył(a): 8 cze 2007, o 14:42
Lokalizacja: Lędziny
Pochwały: 3

Anodowanie tłoków

Postprzez Pani Kontekstowa » 12 lis 2009, o 19:33

Pani Kontekstowa
 

Postprzez Łukasz. » 12 lis 2009, o 19:47

Świetnie opisany tutorial :) Dobrze, że pamiętałeś o opisaniu zasad bezpieczeństwa :wink:

A co do samego andowania mam pytanie: czy może to zapobiec "puchnięciu" tłoka?
Obrazek

"...gdy ktoś, kto mi jest światełkiem, gaśnie nagle w biały dzień..."
Avatar użytkownika
Łukasz.
@admin
@admin
 
Posty: 4771
Dołączył(a): 7 mar 2008, o 20:20
Lokalizacja: WLKP -> PWL
Pochwały: 13
Pojazdy: Renault megane phI classic '97, MZ etz 150 '87

Postprzez Konrad » 12 lis 2009, o 19:52

O przeciwdziałaniu puchnięciu tłoka będzie osobny temat - obróbka cieplna tłoka :wink: Warstwa tlenku zapobiega zacieraniu- jest twarda i wmiarę śliska do tego ma mikropory wypełnione olejem w czasie pracy - ale nie eliminuje tego efektu całkowicie.
Avatar użytkownika
Konrad
Przyjaciel forum
Przyjaciel forum
 
Posty: 7324
Dołączył(a): 8 cze 2007, o 14:42
Lokalizacja: Lędziny
Pochwały: 3

Postprzez Danio » 12 lis 2009, o 19:53

Świetny tutek, mam jedno pytanie na necie przeczytałem że dodając jakiś barwnik można zabarwić aluminium, tylko jaki barwnik :hmm:
Avatar użytkownika
Danio
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1586
Dołączył(a): 2 lis 2008, o 21:01
Lokalizacja: Pruchna
Pochwały: 3
Pojazdy: WSK 125 / Fiat 126p

Postprzez Konrad » 12 lis 2009, o 20:21

Moje najlepsze dotychczas dzieło, anodowany został tylko płaszcz, rowki i denko to wypolerowane aluminium

Obrazek

Obrazek

Aluminium można barwić po procesie anodowania szczawianem żelazowo-amonowym na kolor złoty. Do barwienia na kolor brązowy używa się ogrzaną do temperatury 40°C mieszaninę zawierającą 2-5-procentowy roztwór nadmanganianu potasowego KMnO4 i l-3-procentowy
roztwór octanu kobaltowego Co(C2H6O2)2. Można też stosować barwniki organiczne np. barwniki do tkanin. Po procesie alodynowania (barwienia) trzeba powłokę zabezpieczyć
Avatar użytkownika
Konrad
Przyjaciel forum
Przyjaciel forum
 
Posty: 7324
Dołączył(a): 8 cze 2007, o 14:42
Lokalizacja: Lędziny
Pochwały: 3

Postprzez Alonzo » 12 lis 2009, o 20:36

a słuchaj ile razy można wykorzystywać te roztwory? jeden tłok czy w nieskończoność można :mrgreen: i jeszcze jak się anoduje rowki i denko bo w sumie one tez są zanurzone to czemu się nie anodują?
Alonzo
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 5550
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 18:04
Lokalizacja: Dobroń

Postprzez Romecik2t » 12 lis 2009, o 20:37

A ja mam takie pytanko.Otóż po takim zabiegu tłok przybiera w średnicy?Mierzyłeś tłok suwmiarką przed i po zabiegu?Duża różnica?Bo jeśli po takim zabiegu by się nie zmieścił do cyla... :wink:
POZNAJ HISTORIĘ ORAZ REGULAMIN FORUM.
Dodaj się na mapę! :arrow: Mapa Użytkowników
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Romecik2t
#mod
#mod
 
Posty: 11089
Dołączył(a): 27 lut 2009, o 18:01
Pochwały: 45

Postprzez Konrad » 12 lis 2009, o 20:46

Powierzchnia anodowana zalezy od tego czy przedmiot jest zanużony całkowicie czy nie, mówiąc inacz to co w kwasie to będzie anodowane a to co poza już nie. Dlatego zawieszając specjalnie tłok można uniknąć anodowania rowków i denka. Puki co wytrawiłem i anodowałem 16 tłoków i nie widzę żadnych niepokojących objawów żeby wymieniać roztwory. Romecik2t czytaj od początku :arrow:
Quniuś napisał(a):Warstwa ta to zaledwie kilka mikronów mikroporowatej powierzchni



Działając tą metodą powłoka tlenkowa na 33% wyrasta ponad element, a 67% wrasta w niego.
Avatar użytkownika
Konrad
Przyjaciel forum
Przyjaciel forum
 
Posty: 7324
Dołączył(a): 8 cze 2007, o 14:42
Lokalizacja: Lędziny
Pochwały: 3

Postprzez marcing17 » 12 lis 2009, o 21:11

Świetnie opisane :) Szkoda że nie ma o barwieniu, ale to już jest pewnie sporo bardziej skomplikowane... Czytałem o tym troszkę bo istnieje stronka w necie właśnie o anodowaniu, jeżeli nie masz nic przeciwko, mogę tez tu zamieścić do niej linka :)
///M42B18 136KM
Avatar użytkownika
marcing17
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 3722
Dołączył(a): 19 kwi 2007, o 20:31
Pochwały: 1
Pojazdy: Romet Pony 50M-2, Komar 2350, BMW E30 316i Coupe

Postprzez Konrad » 12 lis 2009, o 21:14

Piszcie swoje spostrzeżenia, zamieszczajcie linki z cekawymi stronami dotyczącemi anodowania. Im wiecej informacji zamieścimy tym więcej będziemy wiedzieć :]
Avatar użytkownika
Konrad
Przyjaciel forum
Przyjaciel forum
 
Posty: 7324
Dołączył(a): 8 cze 2007, o 14:42
Lokalizacja: Lędziny
Pochwały: 3

Postprzez Pitucha » 12 lis 2009, o 21:57

Wszystko, ładnie pięknie, a gdzie wzmianka, o mojej jak, że niezastąpionej pomocy, przy liczeniu? :] :F
Prawo jazdy kat. A - 11.09.2012, kat. B - 27.04.2012 :]
Pitucha
*supporting
*supporting
 
Posty: 2522
Dołączył(a): 2 lis 2007, o 12:23
Lokalizacja: Okolice Lublina
Pochwały: 2
Pojazdy: Peugeot 406 2.0 HDI 90KM

Postprzez Konrad » 12 lis 2009, o 21:59

Z tego miejsca chciałbym podziękować Panu Pitucha boto on obliczył ile trzeba wlaćkwasu do pewnej ilości wody aby odtrzymać odpowiednie roztwory. Bez Niego nie chciało by mi się liczyć i kto wie czy tutek by powstał :)
Avatar użytkownika
Konrad
Przyjaciel forum
Przyjaciel forum
 
Posty: 7324
Dołączył(a): 8 cze 2007, o 14:42
Lokalizacja: Lędziny
Pochwały: 3

Postprzez Pitucha » 12 lis 2009, o 22:55

:mrgreen: Takich podziękowań się nie spodziewałem xD :]
Prawo jazdy kat. A - 11.09.2012, kat. B - 27.04.2012 :]
Pitucha
*supporting
*supporting
 
Posty: 2522
Dołączył(a): 2 lis 2007, o 12:23
Lokalizacja: Okolice Lublina
Pochwały: 2
Pojazdy: Peugeot 406 2.0 HDI 90KM

Postprzez Marek » 13 lis 2009, o 16:18

Odnośnie anodowania i barwienia taka stronka się przewineła kiedyś przez forum http://gregers.republika.pl/polish.html ;)
Zdravim =MRS=
Pro-Mastah Weteran
Elektronika, elektryka, mechanika pojazdowa i użytkowa.
Obrazek
Avatar użytkownika
Marek
*supporting
*supporting
 
Posty: 2179
Dołączył(a): 5 paź 2007, o 00:32
Lokalizacja: Oberschlesien - Ratibor
Pojazdy: In Comming >> MT SM XX

Postprzez Konrad » 13 lis 2009, o 18:10

Teraz właśnie przygotowałem sobie akwarium do anodowania. Jest zewnętrzna pomka mieszająca elektrolit, katody z dużego akumulatora, grzałka z termostatem, termometr. Muszę sobie zrobić inny prostownik który będzie dawał regulowane natężenie i napięcie (0-60V,0-50A) wystarczy nawinąć uzwojenie wtórne i będzie gotowy :)
Avatar użytkownika
Konrad
Przyjaciel forum
Przyjaciel forum
 
Posty: 7324
Dołączył(a): 8 cze 2007, o 14:42
Lokalizacja: Lędziny
Pochwały: 3

Następna strona

Powrót do Tutoriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 75 gości