Elektroniczny moduł zapłonowy

Dział opisujący drobne przeróbki, Wasze patenty, usprawniające technicznie lub wizualnie jednoślady.

Postprzez BaroS » 6 kwi 2007, o 21:53

Aha :roll: to chyba se nie pokombinuje ... i nie będę więcej zadawał pytań typu co to jest przetwornica bo zejdzie na podstay elektryki i elektroniki a ja nie z tej szkoły :P (patrz podpis :lol: )
BaroS
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 434
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 21:24

Postprzez Pani Kontekstowa » 6 kwi 2007, o 21:53

Pani Kontekstowa
 

Postprzez Adi.G. » 6 maja 2007, o 22:14

Marcek mógłbys bardziej obtłumaczyć ten schemacik i jaki będzie mniej więcej koszt samego modułu??

Masz może jakiś wzór płytki drukowanej??

i jeszcze jak podpiąć ten tyrystor- może narysowałbyś coś w paincie jakbyś mógł
Avatar użytkownika
Adi.G.
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 5172
Dołączył(a): 21 mar 2007, o 15:22
Lokalizacja: Sędziszów Małopolski
Pochwały: 1
Pojazdy: GSF650N TS150 MR232 50M2

Postprzez Marcek » 7 maja 2007, o 11:21

Zasada dzialania jest mniej więcej nastepująca:
W uzwojeniu wtórnym cewki w/n znajdującej sie w iskrowniku (oczywiście po odpięciu przerywacza), obracające się magnesy indukują napięcie rzędu kilkuset volt. Napięcie to jest prostowane i ładuje kondensator również do napięcia kilkuset volt. Kondensator ten, w momencie rozwierania się platynek, jest rozładowywany w układzie tyrystorowym przez pierwotne uzwojenie dodatkowej cewki wysokiego napięcia. W ten sposób, na tę cewkę w/n
dostarczane jest napięcie rzędu 500 - 600V, co przekłada się na odpowiednią iskrę po stronie wtórnej. Napięcie do wyzwalania tyrystora brane jest z napięcia, które indukuje się w uzwojeniu pierwotnym cewki w/n, będącej w iskrowniku.

Koszt samych części (bez dodatkowej cewki) jest zależny od sklepu, od użytej obudowy, itp. Mogę powiedzieć tylko tyle, że czasem bardziej opłaca sie kupić części w sklepach internetowych (nawet na 1 sztukę).
Wzór płytki też jest zależny od użytej obudowy (robię je stosunkowo małe - pod małe obudowy). Jak poskładam gotową płytkę, to mogę dać jej zdjęcie.
Avatar użytkownika
Marcek
@admin
@admin
 
Posty: 6019
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 11:27
Lokalizacja: Krosno
Pochwały: 4

Postprzez iS-ToMciO » 7 maja 2007, o 19:27

Witam

Od dawna chcialem to zrobic w komarku tylko nie mialem czasu ani checi :-)

Marcek Mam 2 pytanka :

- Czy komarek przy lipnym zaplonie na ta chwile po zmontowaniu tego ukladu da rade ruszyc? Bo przerywa mi iskra w komarku i nie mam czasu na zabawe z zaplonem tradycyjnym.

Jedyne szybkie rozwiazanie jakie widze w tym momencie to jest wlasnie zlozenie tego ukladu i podpiecie.

- Moglbys podac dokladniejszy schemat ideowy bo z tym mam lekkie problemy i wykaz elementow ( wiem wiem leniuch ze mnie ale bardzo prosze :D )

Z gory dziekuje ...
iS-ToMciO
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 3
Dołączył(a): 29 mar 2007, o 15:47

Postprzez Marcek » 7 maja 2007, o 19:35

Zapłon musi być poprawnie ustawiony, cewke zapłonowa oraz przerywacz muszą być sprawne. Co do schematu - jeśli poczekasz do jutra, to coś narysuję, dzisiaj za bardzo nie mam na to czasu.
Avatar użytkownika
Marcek
@admin
@admin
 
Posty: 6019
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 11:27
Lokalizacja: Krosno
Pochwały: 4

Postprzez gołąb » 7 maja 2007, o 19:47

a marcek mógłbyś odrazu narysowac ten schemat do jawki
Avatar użytkownika
gołąb
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 281
Dołączył(a): 28 mar 2007, o 10:43
Lokalizacja: Śliwica/e

Postprzez Marcek » 8 maja 2007, o 19:13

Trochę wyraźniejszy schemat można obejrzeć TUTAJ
Jak chodzi o zapłon da Jawki, Simsona, itp. to jest on dość pracochłonny, więc na razie nie mam możliwości go narysować. Realny termin to pewnie dopiero po egzainie zawodowym czyli po 20 czerwca. Sorry, ale naprawdę wcześniej nie wyrobię.
Avatar użytkownika
Marcek
@admin
@admin
 
Posty: 6019
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 11:27
Lokalizacja: Krosno
Pochwały: 4

Postprzez iS-ToMciO » 8 maja 2007, o 19:42

Dzieki wielkie ale jakbys mogl to bardzo bym prosil o wykaz elementow :D i wartosci, szczegolnie tego :

- D1
- 1000/25 ( yy co to jest ?:P ) to co idzie szeregowo z 1N4007
- ta dioda pod triakiem to tez 1N4007? i obok tej diody jest kondensator 220uf / ile V ?
- jeszcze jesli moglbys zaznaczyc polaryzacje

sorki ze tak upierdliwie ale od niedawna mam elektronike ( elektrotechnike ) i proboje cos lapac powoli ^_^
iS-ToMciO
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 3
Dołączył(a): 29 mar 2007, o 15:47

Postprzez gołąb » 8 maja 2007, o 19:59

1000/25 ( yy co to jest ? )
jest to kondensator elektrolityczny
- ta dioda pod triakiem to tez 1N4007? i obok tej diody jest kondensator 220uf / ile V ?
wszystkie diody sa takie same ten kondensator mysle ze spokojnie 100v
jeszcze jesli moglbys zaznaczyc polaryzacje
tam jest wszystko zaznaczone ten 1000/25 to minus na mase a te dwa to nie elktolity
Avatar użytkownika
gołąb
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 281
Dołączył(a): 28 mar 2007, o 10:43
Lokalizacja: Śliwica/e

Postprzez Adamo » 8 maja 2007, o 21:05

Masz tutaj pewne i działające , robiłem to niedawno dla kumpla do ogara 200.

Częśc 1
http://www.jawa.xf.cz/index.php?page=tyristor-30let

Część2
Instrukcja , Płytka + wykaz części + Szczegóły
http://www.jawa.xf.cz/index.php?page=tyristor_zap


Tu masz zdjęcie które podpowie ci jakie mniej więcej parametry musi spełniać transformatorek który zastosujesz w owym module.
http://www.jawa.xf.cz/foto/tyristor-30let/obr4.JPG

Wykorzystany został transformatorek 230v/6v każdy jeden byle mały się nada , nawet najmniejszy transformatorek w tym też taki do wlutowania w płytke podoła temu zadaniu.

Z samych schematów oraz ze spisu elementów spokojnie idzie to zrobić, żeby było tego mało to nawet s ą tam zdjęcia gotowego modułu i wytłumaczone łopatologicznie podłączenie wszystkiego.Nie musisz nawet niczego tłumaczyć bo z samych fotek i rysunków widać co i jak.

Ps.Warto czasem poszukać w wyszukiwarce w innym języku niż polski. Są tam jeszcze inne ciekawe rzeczy na tej stronie
hej ho ! Pająk Leon ciągle sro !!
Adamo
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 743
Dołączył(a): 7 kwi 2007, o 21:45
Lokalizacja: Słupsk

Postprzez iS-ToMciO » 8 maja 2007, o 21:19

kurcze myslalem ze to do komarka a masz moze tak objasnione do silnika od komarka ? :D
iS-ToMciO
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 3
Dołączył(a): 29 mar 2007, o 15:47

Postprzez Marcek » 8 maja 2007, o 21:23

Gołąb na wszystko odpowiedzial :) Dzięki! A co do D1 - stosuję diody BY 255.

Jak chodzi o zapłon ze strony, którą podał Adamo - jest bardzo ciekawy i prostszy niż mój (nie trzeba nawijac przetwornicy, odpadają problemy ze znalezieniem rdzenia z karkasem). Wadą mogą byc trochę wyższe rozmiary, ale niekoniecznie, być może są jakieś małe trafa. Kiedyś postaram się zrobić takie coś z ciekawości dla siebie, zobaczymy jak będzie sie sprawować.
Avatar użytkownika
Marcek
@admin
@admin
 
Posty: 6019
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 11:27
Lokalizacja: Krosno
Pochwały: 4

Postprzez Adamo » 9 maja 2007, o 14:13

Są trafka nawet wielkości paczki zapałek, mają wydajność ok 6-8vA a w tym przypadku tyle wystarczy , w dodatku tak małe trafka są zazwyczaj w hermetycznej platikowej obudowie i są przygotowane pod montaż na płytce drukowanej.
hej ho ! Pająk Leon ciągle sro !!
Adamo
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 743
Dołączył(a): 7 kwi 2007, o 21:45
Lokalizacja: Słupsk

Postprzez Marcek » 9 maja 2007, o 15:52

To fajnie, trzeba będzie poszukać i w przyszłości coś pokombinować :D
Avatar użytkownika
Marcek
@admin
@admin
 
Posty: 6019
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 11:27
Lokalizacja: Krosno
Pochwały: 4

Postprzez Gość » 2 cze 2007, o 12:46

czy mógłby ktoś podać spis elementów tego układu do komara tak żeby wziąć ten spis i pójść do sklepu elektronicznego?
Gość
 

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Modyfikacje

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 92 gości