Silnik JAWA 223 - silnik produkcji Czechosłowackiej, wyposażony w jeden cylinder o pojemności 49,9 ccm, umieszczony poziomo.
Trójstopniowa skrzynia biegów. Moc silnika jak na tak starą konstrukcję jest imponująca. Silnik fabrycznie był wyposażony w iskrownik-prądnicę a mocy 6V 20W, lub w wersji sport 6V 30W. Silnik stosowano w motorowerach Ogar 200, jawie mustang (typ 23) i jawie skuter-inaczej typ 20p. Było wiele prototypów z tym silnikiem, m. in. prototyp z czterobiegową skrzynią w nakładzie 1000 sztuk. Silnik na polski rynek były blokowane, aby dostosować je do panujących w Polsce przepisów, które przewidywały maks. prędkość 45 km/h(wersje czeskie osiągały ok 60km/h),w zależności od przełożenia kół żebatych. W tym celu zmniejszano otwór w króćcu ssącym,przełożenia przeniesienie napędu na koło tylne wolniejsze 12/55, szybsze 13/55 stosowano dysze o mniejszej przepustowości oraz wydłużano kolanko w rurze wydechowej. Silnik jest bardzo podatny i prosty w tuningu. Polega on m.in. na powiększeniu kanałów płuczących, zastosowanie gaźnika o większej gardzieli itp.Jednak w celu uniknięcia niepożądanych awarii lepiej nie przerabiac silnika. Przy prawidłowej ekspoloatacji silnik jawa 223 będzie cieszył niezawodnościa przez długie lata.
Ciekawe czy zachował się, chociaż jeden egzemplarz tego silnika? Gdyby tylko dostać taką skrzynię