Budowa świecy zapłonowej:
Jeżeli po odkręceniu świecy spojrzymy na izolator od strony cylindra, to możemy odróżnić parę rodzajów zanieczyszczeń:
1. Czarny tłusty osad wskazuje, że w cylindrze jest dużo oleju. Przyczyny należy szukać w złym doborze stosunku oleju do paliwa, bądź walniętym simmeringu od strony sprzęgła.
2. Czarny suchy osad wskazuje na zbyt bogatą mieszankę, złą regulację gaźnika zanieczyszczony tłumik bądź źle wyregulowany zapłon.
3. Jasnopopielaty nalot świadczy o ubogiej mieszance
4. Czerwony bądź brązowy nalot świadczy o prawidłowym spalaniu mieszanki.
Powyższe obserwacje dadzą nam właściwe wyniki jedynie wtedy, gdy świeca jest właściwie dobrana do danego silnika. Dobór świecy polega na zastosowaniu świecy o odpowiedniej wartości cieplnej i o odpowiedniej długości gwintu
Właściwie dobrana świeca charakteryzuje się tym, że jej elektrody znajdują się w komorze spalania a korpus jest całkowicie schowany w głowicy cylindra
Świece najczęściej dzielimy na cieple i zimne i jest to związane z ich wartością cieplną. Świece zimne charakteryzują się dużą wartością cieplną i lepiej odprowadzają ciepło, dzięki czemu nie dochodzi do zaspawywania elektrod i samozapłonu mieszanki. Świece cieple, które gorzej odprowadzają ciepło mają mniejszą wartość cieplną stosuje się w silnikach o niskiej temperaturze pracy
Wartość cieplna świecy powinna być dobrana tak, aby jej temperatura podczas pracy wynosiła od 500 C do 850 C, co pozwala na samooczyszczanie świecy. Gdy temperatura świecy będzie wynosiła więcej niż 850C może dochodzić do zaspawywania bądź samozapłonu jak już wcześniej, wspomniałem a gdy temperatura spadnie poniżej 500C świeca zaczyna się zanieczyszczać i prowadzi to do jej zaolejenia.
Świece zanieczyszczone osadem zaleca się czyścić poprzez wypiaskowanie, lecz jeżeli nie mamy dostępu do tego typu metod należy nagar i osad usunąć szczotką drucianą, po czym trzeba dokładnie wymyć świece w benzynie i wysuszyć. Ważną sprawą jest sprawdzenie działania świecy. To, że pomiędzy elektrodami wyjętej z cylindra świecy przeskakuje iskra, nie stanowi wcale dowodu jej sprawności, gdyż pod ciśnieniem sprężania świeca taka w ogóle może nie pracować.
Zamienniki świec zapłonowych:
I na koniec ciekawostka, którą znalazłem w Internecie:
Firma Saab zaprezentowała kiedyś silnik iskrowy bez klasycznych świec zapłonowych. Rolę elektrod pełniły z jednej strony specjalnie ukształtowane wierzchołki tłoków, z drugiej – elementy doprowadzające wysokie napięcie do głowicy. Rozwiązanie to pozostało jednak na razie w fazie prototypowej.
Tekst napisany wyłącznie dla strony http://www.motomaniacy.com i http://www.ogar200hp.yoyo.pl Kopiowanie bez zgody autora zabronione