Świeca zapłonowa

Dział, w którym znajdziecie skuteczne oraz sprawdzone metody rozwiązywania konkretnych problemów.
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)

Świeca zapłonowa

Postprzez Pawel.2112 » 20 kwi 2008, o 22:08

:arrow: Świeca zapłonowa jest jednym z najważniejszych elementów układu zapłonowego. Podstawowym jej zadaniem jest zrealizowanie we wnętrzu komory spalania wyładowania elektrycznego, dzięki czemu dochodzi do wybuchu mieszanki paliwowo powietrznej. Iskra powstaje pomiędzy elektrodą środkową umieszczoną wewnątrz izolatora ceramicznego a elektrodą boczną podłączoną do masy poprzez gwint świecy, który służy także do zamontowania świecy w głowicy silnika.

:arrow: Budowa świecy zapłonowej:

Obrazek

:arrow: Jeżeli po odkręceniu świecy spojrzymy na izolator od strony cylindra, to możemy odróżnić parę rodzajów zanieczyszczeń:

1. Czarny tłusty osad wskazuje, że w cylindrze jest dużo oleju. Przyczyny należy szukać w złym doborze stosunku oleju do paliwa, bądź walniętym simmeringu od strony sprzęgła.
2. Czarny suchy osad wskazuje na zbyt bogatą mieszankę, złą regulację gaźnika zanieczyszczony tłumik bądź źle wyregulowany zapłon.
3. Jasnopopielaty nalot świadczy o ubogiej mieszance
4. Czerwony bądź brązowy nalot świadczy o prawidłowym spalaniu mieszanki.

Obrazek

Powyższe obserwacje dadzą nam właściwe wyniki jedynie wtedy, gdy świeca jest właściwie dobrana do danego silnika. Dobór świecy polega na zastosowaniu świecy o odpowiedniej wartości cieplnej i o odpowiedniej długości gwintu

:arrow: Właściwie dobrana świeca charakteryzuje się tym, że jej elektrody znajdują się w komorze spalania a korpus jest całkowicie schowany w głowicy cylindra

:arrow: Świece najczęściej dzielimy na cieple i zimne i jest to związane z ich wartością cieplną. Świece zimne charakteryzują się dużą wartością cieplną i lepiej odprowadzają ciepło, dzięki czemu nie dochodzi do zaspawywania elektrod i samozapłonu mieszanki. Świece cieple, które gorzej odprowadzają ciepło mają mniejszą wartość cieplną stosuje się w silnikach o niskiej temperaturze pracy

:arrow: Wartość cieplna świecy powinna być dobrana tak, aby jej temperatura podczas pracy wynosiła od 500 C do 850 C, co pozwala na samooczyszczanie świecy. Gdy temperatura świecy będzie wynosiła więcej niż 850C może dochodzić do zaspawywania bądź samozapłonu jak już wcześniej, wspomniałem a gdy temperatura spadnie poniżej 500C świeca zaczyna się zanieczyszczać i prowadzi to do jej zaolejenia.
Świece zanieczyszczone osadem zaleca się czyścić poprzez wypiaskowanie, lecz jeżeli nie mamy dostępu do tego typu metod należy nagar i osad usunąć szczotką drucianą, po czym trzeba dokładnie wymyć świece w benzynie i wysuszyć. Ważną sprawą jest sprawdzenie działania świecy. To, że pomiędzy elektrodami wyjętej z cylindra świecy przeskakuje iskra, nie stanowi wcale dowodu jej sprawności, gdyż pod ciśnieniem sprężania świeca taka w ogóle może nie pracować.

:arrow: Zamienniki świec zapłonowych:
Obrazek

:arrow: I na koniec ciekawostka, którą znalazłem w Internecie:
Firma Saab zaprezentowała kiedyś silnik iskrowy bez klasycznych świec zapłonowych. Rolę elektrod pełniły z jednej strony specjalnie ukształtowane wierzchołki tłoków, z drugiej – elementy doprowadzające wysokie napięcie do głowicy. Rozwiązanie to pozostało jednak na razie w fazie prototypowej.



Tekst napisany wyłącznie dla strony http://www.motomaniacy.com i http://www.ogar200hp.yoyo.pl Kopiowanie bez zgody autora zabronione
Ostatnio edytowano 21 kwi 2008, o 14:54 przez Pawel.2112, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Pawel.2112
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 111
Dołączył(a): 9 maja 2007, o 23:08
Lokalizacja: Kałuszyn

Świeca zapłonowa

Postprzez Pani Kontekstowa » 20 kwi 2008, o 22:08

Pani Kontekstowa
 

Postprzez Koner » 20 kwi 2008, o 22:10

Pawel.2112 a czy masz zgodę autora na wykorzystanie kilku elementów tego tutka?Bo w całości nie jest twój :>
Komar 2351,MZ 150 TS i VW Golf II

Orange County Choppers.

Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
Koner
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 8304
Dołączył(a): 24 mar 2007, o 23:15
Lokalizacja: Legionowo

Postprzez Pawel.2112 » 20 kwi 2008, o 22:12

A o które elementy Ci chodzi?
Avatar użytkownika
Pawel.2112
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 111
Dołączył(a): 9 maja 2007, o 23:08
Lokalizacja: Kałuszyn

Postprzez Koner » 20 kwi 2008, o 22:14

http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awieca_zap%C5%82onowa ten fragment można chyba pominąć ale chodzi mi o te wszystkie obrazki i resztę opisu bo już to czytałem na jakiejś stronie.
Komar 2351,MZ 150 TS i VW Golf II

Orange County Choppers.

Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
Koner
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 8304
Dołączył(a): 24 mar 2007, o 23:15
Lokalizacja: Legionowo

Postprzez Adrian.K. » 20 kwi 2008, o 22:19

hehe a poza tym masz zgode autora na podawanie linku do tuoriala?? :hmm: :hmm:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
Adrian.K.
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1292
Dołączył(a): 10 kwi 2007, o 20:50
Lokalizacja: z za winkla

Postprzez Pawel.2112 » 20 kwi 2008, o 22:19

Przy pisaniu tego tutoriala opierałem się w większości na informacjach z książki Budowa pojazdów samochodowych W.Zawadzkiego może czytałeś?
A zdjęcia świec znalazłem w google i trochę przerobiłem. Ale jeżeli te obrazki są chronione prawami autorskimi to mogę je usunąć.

Adrian.K. To linki są chronione prawami autorskimi?
Avatar użytkownika
Pawel.2112
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 111
Dołączył(a): 9 maja 2007, o 23:08
Lokalizacja: Kałuszyn

Postprzez Alonzo » 20 kwi 2008, o 22:42

Adrian.K. nie przesadzaj juz, na forum mozesz podawac link do jakiegokolwiek tutka z forum, przeciez nie bedzie pisal drugiego identycznego tutka o wypalaniu swiecy jak jeden juz jest, no stary to juz przesada :P
Alonzo
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 5550
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 18:04
Lokalizacja: Dobroń

Postprzez Adrian.K. » 21 kwi 2008, o 14:10

no wiem wiem ale mógł zapytac czy moze ja jakos jak chce napisac tutka i dac link do kogos to pytam zawsze
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
Adrian.K.
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1292
Dołączył(a): 10 kwi 2007, o 20:50
Lokalizacja: z za winkla

Postprzez Pawel.2112 » 21 kwi 2008, o 14:56

Dobra link do twojego tutoriala skasowalem bo widze że sobie tego nie życzysz. :/
Avatar użytkownika
Pawel.2112
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 111
Dołączył(a): 9 maja 2007, o 23:08
Lokalizacja: Kałuszyn

Postprzez Koner » 21 kwi 2008, o 15:04

Adrian.K. czyli że jak ktoś zakłada temat który już był lub ma jakiś problem to jeśli podaje link do tematu to mam się pytać jego autora o zgodę?Przecież coś takiego mija się z celem.
Komar 2351,MZ 150 TS i VW Golf II

Orange County Choppers.

Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
Koner
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 8304
Dołączył(a): 24 mar 2007, o 23:15
Lokalizacja: Legionowo

Postprzez Alonzo » 21 kwi 2008, o 18:56

dokladnie skoro piszesz tutorial tzn ze kazdy moze go ogladac, przeciez on nie skopiowal twego tekstu i podal jako swoj tylko podal link do twojego tutka, skoro nie mozna go wykorzystac to po co go pisales :P
Alonzo
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 5550
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 18:04
Lokalizacja: Dobroń

Postprzez Johnny Moped » 21 kwi 2008, o 22:13

Tutaj link jest praktycznie dla mnie jak forma cytatu więc nie rozumiem jakichś roszczeń-co innego jakby skopiował TREŚĆ a nie LINK.
Wkleiłem sobie TO do podpisu


-Ogar 200
-CZ 175/487
-Simson S51 b1-3
Avatar użytkownika
Johnny Moped
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1759
Dołączył(a): 25 lis 2007, o 17:15
Lokalizacja: Wrocław


Powrót do Tutoriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 246 gości