Chciałbym wam przedstawić tutorial omawiający ustawiane początku wtrysku paliwa (zapłonu) w Ursusie C-330 i pochodnych modelach.
Potrzebne:
- kluczyk 10
- kluczyk 13
- śrubokręt
- korba
Początek tłoczenia paliwa ustawiamy każdorazowo przy zakładaniu pompy wtryskowej na silnik. Pompę wtryskową należy ustawić tak aby ząbek na kołnierzu pompy pokrywał się z rysą na obudowie rozrządu, do której jest mocowana pompa. Koło zębate pompy wraz z piastą umocować na wałku pompy tak, aby znak "0" na wieńcu koła zębatego pośredniego. Początek wtrysku paliwa powinien nastąpić przed GMP podczas suwu sprężania. Początek wtrysku paliwa ustawiamy tylko dla 1 cylindra patrząc od przodu silnika. W tym celu odłączamy od pompy przewód wysokiego ciśnienia 1 sekcji pompy i w jej miejsce wkręcić przeźroczystą rurkę. Następnie włączamy odprężnik, odpowietrzamy układ do pompy wtryskowej włącznie i ustawiamy pompę wtryskową na podanie dawki rozruchowej. Następnie wykręcamy kołek ustalający, znajdujący się z prawej strony obudowy koła zamachowego. Następnie wkładamy kołek ustalający nienagwintowanym końcem w otwór, z którego go wykręciliśmy. Następnie kręcimy wałem korbowym (za pomocą korby), aż do ukazania się paliwa w rurce (kapilarze) i dociskając kołek do koła zamachowego kręcimy dalej, aż wpadnie w pierwszy z otworów na kole zamachowym. Jeżeli chcemy upewnić się, że kołek tkwi w pierwszym, a nie drugim, musimy go wysunąć z otworu i obracać dalej w prawo wałem korbowym. Po niewielkim obrocie kołek powinien utwkić w drugim otworze oznaczającym GMP tłoka 1 cylindra. Po wykonaniu tych czynności wyjmujemy kołek, obracamy wałem korbowym w lewo aby trafił w otwór oznaczający początek wtrysku paliwa dla 1 cylindra. Nie wyjmujemy kołka ustalającego z otworu w kole zamachowym luzujemy kluczem trzy śruby mocujące koło zębate napędu pompy wtryskowej do piasty i pokręcamy kluczem wałek pompy wtryskowej w prawo, aż do chwili drgnięcia poziomu paliwa w kapilarze. Następnie starając się nie poruszyć wałkiem pompy w tym położeniu dociągamy trzy śruby mocujące koło zębate napędu pompy do piasty koła (rysa ze znakiem "0" na piaście powinna znaleźć się w środku otworu w kole zębatym napędu pompy). Po wyjęciu kołka ustalającego z otworu w kole zamachowym, należy jeszcze raz sprawdzić czy początek wtrysku paliwa został ustawiony właściwie. Początek wtrysku paliwa jest ustawiony właściwie, jeżeli przy obracaniu wałem korbowym dociskany kołek wskoczy w pierwszy otwór na kole zamachowym przy jednoczesnym drgnięciu paliwa w kapilarze Po wykonaniu tych wszystkich czynności należy wkręcić kołek ustalający w obudowę sprzęgła i koła zamachowego. Następnie zakładamy przewody paliwowe. Przy ustawianiu początku tłoczenia paliwa, drgnięcie paliwa można obserwować także w króćcu pompy wtryskowej bez użycia rurki kapilarnej, ale to wymaga wprawy.
Gdy nie posiadamy kołka ustalającego (w moim przypadku), możemy posłużyć się np. zagiętą sprężyną od podbieraka od prasy kostkującej lub zwijającej lub prętem o podobnej grubości.
Przy pisaniu tutoriala posłużyłem się instrukcją ciągnika Ursus C-330. Dziękuję Kryniowi za udostępnienie mi tejże instrukcji
P.S Zdjęcia dodam w najbliższym czasie.
Tekst napisany wyłącznie na potrzeby forum www.motomaniacy.com! Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody autora surowo zabronione!
Ustawianie początku tłoczenia (wtrysku) paliwa - Ursus C-330
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)
Posty: 6
• Strona 1 z 1
coraz więcej tutków o ciągnikach- wszystkie spod ręki parcelaka i Krynia, ja bym nawet w logo forum gdzieś ciągnik władował Tutorial ładnie opisany, tylko szkoda, że na razie bez zdjęć
-
Łukasz. - @admin
- Posty: 4771
- Dołączył(a): 7 mar 2008, o 20:20
- Lokalizacja: WLKP -> PWL
- Pochwały: 13
- Pojazdy: Renault megane phI classic '97, MZ etz 150 '87
Łukasz R. napisał(a):tylko szkoda, że na razie bez zdjęć
Zdjęcia dodam gdy będę regulował zapłon w swojej 30stce, bo na razie ne ma takiej potrzeby
-
parcelak - MotoManiak
- Posty: 2696
- Dołączył(a): 2 sty 2008, o 17:58
- Lokalizacja: Górzno kol.
Czy między piastą pompy wtryskowej , a kołem zębatym napędzanym nie powinna być jakaś podkładka dystansowa?Bo bez niej koło zębate mocno obciera o śruby mocujące pompę i strach odpalić ciągnik.Na mój rozum wszystko się prosi żeby zastosować podkładkę dystansową.
-
Mati12 - MotoManiak
- Posty: 213
- Dołączył(a): 16 lip 2008, o 12:48
Re: Ustawianie początku tłoczenia (wtrysku) paliwa - Ursus C
parcelak napisał(a):...do której jest mocowana pompa. Koło zębate pompy wraz z piastą umocować na wałku pompy tak, aby znak "0" na wieńcu koła zębatego pośredniego.
Coś chyba tutaj zjadło? ;>
parcelak napisał(a):Pompę wtryskową należy ustawić tak aby ząbek na kołnierzu pompy pokrywał się z rysą na obudowie rozrządu, do której jest mocowana pompa.
O jaki ząbek i o jaką rysę tutaj chodzi?
Pomogłem ? Kliknij pomógł
- Stachu.G
- MotoManiak
- Posty: 1036
- Dołączył(a): 20 sty 2011, o 13:57
- Lokalizacja: Podkarpackie
- Pochwały: 42
- Pojazdy: Romet Chart 210 70cmm
Re: Ustawianie początku tłoczenia (wtrysku) paliwa - Ursus C
Witam. A mam pytanie czy ktoś sprawdził kiedy jest koniec tłoczenia paliwa? Teoretycznie powinien nastąpić wtedy kiedy kołek wskoczy w drugi otwór oznaczający GMP. Ale na przykład ja mając pompę po regeneracji ustawiłem początek wtrysku na pierwszy otwór w kole zamachowym. A potem z ciekawości pokręciłem wałem dalej i zauważyłem że po minięciu drugiego otworu w kole zamachowym paliwo dalej się podnosi. I teraz mam pytanie czy zwracać na to uwagę i przyspieszyć początek wtrysku na tyle żeby koniec podnoszenia się paliwa był zgodny z GMP czy nie?
- krzys1234
- MotoManiak
- Posty: 1
- Dołączył(a): 5 wrz 2016, o 15:39
Posty: 6
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 110 gości